Färjestad tappade i tredje mot Rögle
Publicerad: 2019-01-23
Matchreferat
Färjestad BK - Rögle BK 4-6 (2-2, 1-0, 1-4). Rögle tog ledningen med 0-2 men FBK lyckades kvittera i första perioden. Hemmalaget tog ledningen i den andra men i den tredje vände Rögle tillbaka och vann klart

Första perioden

Gästande Rögle fick en drömstart på matchen där de efter en snabb spelvändning rullade upp hemmaförsvaret och Samuel Jonsson kunde sätta 0-1 redan efter 27 sekunder.
Efter ett resultatlöst powerplay för FBK kom nästa kalldusch, Leon Bristedt sköt från vänster tekningscirkel ooch pucken slank in mellan plockhandske och benskydd på Markus Svensson. 0-2 efter 5:02!
Rögle var snabbare i allt och var etta på alla puckar och fick ett powerplay. Här hade hemmalaget hade bästa chansen då Gustav Rydahl fick ett friläge men Justin Pogge räddade.
I tolfte minuten fintade sig Joakim Nygård förbi tre motståndare men pucken tog i vänsterstolpen. Rögles Daniel Zaar fick nästa friläge men Svensson gjorde en grym plockning av det skottet.
Hemmalaget fick till några längre anfall och Oskar Steen skickade in reduceringen bakom en skymd Pogge. 1-2 efter 16:38!
I slutminuterna fick FBK ett nytt powerplay och där petade Nygård in en retur över en liggande Röglemålvakt. 2-2 efter 19:40!

Andra perioden

Spelet fick en helt annan karaktär, det blev betydligt tätare, mer kamp i varje byte och spelet böljade åt båda håll.
Rögle hade ett powerplay det det osade hett men FBK-målvakten stod för flera svettiga räddningar.
Mest sevärd i perioden var utan tvekan Joakim Nygård som sprintade sig fri två gånger men Pogge räddade dubbelt upp.
Det blev också grinigare på isen och lagen drabbades av flera dubbelutvisningar. Med halvannan minut kvar kom Alexander Reichenberg bakom Röglemålet, såg upp och spelade fram till anstormande Theodor Lennström. FBK-backen direktsköt och pucken satt otagbart uppe i nättatket. 3-2 och FBK hade vänt!

Tredje perioden

Rögle gick på kvitteringsjakt och fick utdelning efter drygt tre minuter. Nils Höglander stod bakom FBK-kassen, trädde upp pucken på klubban och snurrade in pucken, ett riktigt Zorromål!
Gästerna fortsatte och tog ledningen efter sju minuter när Ted Brithén styrde in ett backskott bakom Svensson. 3-4 och Rögle hade vänt tillbaka.
Hemmalaget drog på sig en utvisning och när utvisade spelaren kom in bjöd Ted Brithén på en smörpassning till Daniel Zaar som fick öppet mål. 3-5 med 7:17 kvar.
FBK satsade allt framåt, plockade ut målvakten med 3:23 kvar och tryckte på rejält. Och målet kom när Linus Johansson från liten vinkel tryckte in 4-5-pucken. Glädjen blev dock kortvarig för med 31 sekunder kvar kunde Daniel Zaar sätta pucken i tom kasse och matchen var avgjord, 4-6!