"Pennan": – Vi gav oss inte själva chansen!
Publicerad: 2020-11-12
Eftersnack
Besvikelsen var stor i FBK-lägret efter 3-4-förlusten i Göteborg.
– Ja, vi följde inte de linjer vi lagt upp inför matchen, vi skulle vara aktiva och ha rätt attityd men jag såg inget av det i första perioden, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Att Frölunda skulle vara revanschsugna efter 0-3 mot Färjestad i Karlstad i mitten på oktober var inte oväntat. FBK-tränarna präntade in detta i sina spelare inför matchen men fick se sitt lag göra en svag första period.
– Vi skulle vara aktiva och ha rätt attityd men jag såg inget av det, jag är besviken, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.
Frölunda hade 3-1 efter första, varav två mål i numerärt underläge.
– Två jäkligt onödiga utvisningar, vi saknar lite smartness, kritiserar "Pennan".
Det kändes nästan avgjort då Frölunda gjorde 4-1 tidigt i den andra.
– De kunde haft 6-1 då, de var hetare och vann duellerna, konstaterar "Pennan" torrt.

Efter 4-1 bytte FBK målvakt, Arvid Holm fick lämna för Henrik Haukeland.
– Dels ville vi skydda Arvid, dels ville vi ge en signal och väcka laget med målvaktsbytet.
Det gav önskad effekt och matchen bytte skepnad då FBK gick upp till 4-3 efter två snabba mål från Daniel Viksten och Martin Johansson.
– Ja, vi ryckte upp oss och spelade en bättre hockey.

– Tredje perioden var skapligt jämn, vi hade spel fem mot tre och en jättechans att äta oss in i matchen. Vi hade några chanser för "Linkan" (Michael Lindqvist) och Albin (Eriksson) men fick inte in pucken.
– Frölunda vann rättvist sett över hela matchen men vinner inte på grund av sig själva. Jag är besviken över att vi inte gav oss själva chansen, hade vi spelat som vi sagt innan match är jag övertygad om att vi tagit med oss en, två eller kanske tre poäng hem till Karlstad.

Utöver den svaga inledningsperioden saknades skärpan i "special teams". Noll mål framåt i powerplay och två insläppta bakåt i boxplay.
– Vi hade inte effektiviteten i PP och BP idag.