Färjestad vann tät match mot Örebro
Publicerad: 2022-03-08
Matchreferat
Färjestad BK Örebro Hockey 2-1 (1-0, 1-0, 0-1).
Det var tufft, tätt och en hel del känslor när länsrivalerna möttes i Karlstad. Gustav Rydahl gav FBK ledningen i slutet av första perioden och Joakim Nygård styrde in 2-0 tidigt i den andra. Örebro tog ut målvakten och reducerade i sluminuterna men FBK red ut stormen och tog tre starka poäng.

Första perioden

Det var bra fart från start på båda lagen och hemmalaget hade ett par fina lägen för Adam Ginning och Marcus Nilsson, dock utan resultat. FBK fick första numerära överläget men det var Örebro som hade den stora målchansen, trots en man mindre. Oliver Eklind fick ett friläge som Dominik Furch i FBK-målet räddade.
Spelet böljade åt båda hållen, det var en del slarv i passningsspelet och få bra målchanser.
I slutet av perioden tog FBK kommandot och då kom ledningsmålet. En snabb spelvändning där Theodor Lennström på högerkanten spelade in till Michael Lindqvist. "Linkans" passning in mot mitten kom perfekt till Gustav Rydahl som helt fri kunde lägga in pucken bakom Jhonas Enroth. 1-0 efter 18:47, ett resultat som stod sig till paus.

Andra perioden

FBK inledde i numerärt underläge men klarade av de minuterna bra. Väl fulltaliga kom 2-0 tämligen omgående. Vunnen tekning och Jesse Virtanen skickade in pucken mot mål där Joakim Nygård fick klubban på pucken och Enroth var helt ställd i Örebrokassen.
Hemmalaget tog över ganska rejält och hade flera fina lägen att öka på ledningen. Örebro tog timeout efter sex minuter och fick lite stopp på hemmadominansen.
Känslorna fanns där och det var ideliga smågruff. Spelet jämnades ut och bortalaget tog över på slutet utan att kunna överlista Furch i hemmamålet.

Tredje perioden

FBK fick börja med nästan fyra minuters numerärt underläge efter en sen utvisning i andra perioden. Örebro tryckte på rejält men Dominik Furch gjorde ett par kanonräddningar och FBK redde ut läget.
Gästerna fortsatte att ha mest puck men hamnade mest på utsidan och FBK kunde hålla rent. Hemmalaget fick istället kontringslägen som sånär gav resultat.
I mitten av perioden fick Örebro ett nytt powerplay men man lyckades inte överlista Furch.
FBK hade bra kontroll fram till slutminuterna då Örebro plockade målvakten med 3:40 kvar. I spel sex mot fem kunde Robin Kovac reducera till 2-1 med ett skott som en skymd Furch var chanslös på.
Med 2:48 kvar satsade Örebro allt och plockade åter ut målvakten. Linus Johansson höll på att avgöra men pucken tog i stolpen vid det öppna målet. FBK-spelarna offrade sig hänsynslöst på slutet och ihop med Furch starka målvaktsspel kunde man bärga segern och tre poäng.

Det blev spännande på slutet men sett till sextio minuters spel var segern helt rättvis.