Färjestad vann efter förlängning
Publicerad: 2020-02-25
Matchreferat
IK Oskarshamn - Färjestad BK 3-4 (1-2, 1-1, 1-0, 0-1). FBK tog ledningen med 1-0, 2-1 0 ch 3-2 men Oskarshamn kvitterade varje gång. Daniel Viksten avgjorde i förlängningen med sitt andra mål för kvällen. Kedjan med just Viksten, Marcus Nilsson och Gustav Rydahl dominerade fullständigt i FBK och stod för alla fyra FBK-målen.

Första perioden

Efter en jämn och fartfylld inledning fick Färjestad till ett bra anfall i fjärde minuten. Gustav Rydahl tog in pucken i anfallszonen och släppte den till Marcus Nilsson som sköt från halvdistans mellan benen på två hemmaspelare. Målvakten Richard Bachman han inte se pucken i tid och den satt hårt över hans högra benskydd. 0-1 efter 3:40!
Efter 6:40 åkte sig Carl Jakobsson fri men nu räddade Bachman starkt.

I elfte minuten sköt hemmalagets John Dahlström från högerkanten. Arvid Holm trodde att han hade pucken men trissan trillade ut bakom FBK-målvakten och Pontus Netterberg satte nog karriärens enklaste mål i tom kasse. 1-1 efter 10:44.
Hemmalaget fick ett powerplay men FBK spelade bort det utan större problem.
Efter arton minuter blev Gustav Rydahl elegant frispelad av Lukas Ekeståhl-Jonsson. Rydahl gjorde inget misstag utan tryckte in 1-2 på samma ställe som "Lilliz" Nilsson efter 18:03.
FBK fick sitt första powerplay i slutminuten och var nära att öka på sin ledning men Jonathon Blums kanonskott träffade ribban.

Andra perioden

Perioden kom att präglas av utvisningar och inget av lagen var särskilt lyckosamma i spelet med en man mer. De båda målvakterna hade inga större problem att stoppa puckarna som kom mot målen.
I trettonde minuten fick FBK ett två mot en-läge där Daniel Viksten fick chansen att avsluta men utan resultat.
När FBK blivit fulltaliga efter sexton minuter kom kvitteringen. Joakim Thelin sköt vid FBK-backen Blums ben och nut var det Holm i bortamålet som inte hann reagera innan det var för sent.
När FBK fick chansen med en man mer för fjärde gången lyckades man äntligen utnyttja läget. Marcus Nilsson, vem annars, passade över till Daniel Viksten på vänstersidan. Högerfattade Viksten tog emot pucken, siktade och snärtade upp pucken stenhårt i det högra, bortre krysset. 2-3 efter 18:30!

Tredje perioden

Spelet öppnade upp sig rejält i tredje perioden och det var målchanser åt båda hållen, FBK de flesta och bästa.
Pontus Widerström och Gustav Rydahl var närmast men fick inte in pucken.
Efter elva minuter tilldöms Oskarshamn ett straffslag efter en hakning i friläge. Rickard Palmberg tog hand om den men Arvid Holm var följsam och räddade.
FBK drog på sig två snabba utvisningar och fick spela tre mot fem, eller ja, det blev tre mot fyra efter en hemmautvisning. Då kom kvitteringen då straffsumparen Palmberg direktsköt in pucken mellan benen på Holm. 3-3 med 6:25 kvar.
FBK hade tappat spelet och tog timeout med 4:47 kvar. Den hjälpte för bortalaget tog hand om taktpinnen på slutet men lyckades inte få in pucken trots flera fina lägen.

Förlängning

Hemmalaget tog hand om pucken från nedsläpp och FBK drog på sig en utvisning efter 1:48. Jobbigt läge och spel tre mot fyra för FBK men man klarade av det på ett väldigt bra sätt. Gustav Rydahl tvingade fram en hemmautvisning med 1:17 kvar och FBK fick spela fyra mot tre. Där tog Daniel Viksten avslutet och fullständigt bombade in 4-3 med ett mäktigt slagskott upp i nättaket.

Förstakedjan med Rydahl/Nilsson/Viksten stod för det mesta och det bästa för FBK och gjrorde alla målen. Toppklass!