Målkalas när FBK vann mot Örebro
Publicerad: 2020-10-22
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 7-3 (2-2, 3-1, 2-0). FBK släppte loss offensiven ordentligt mot Örebro som hängde med upp till 3-3 i början av andra perioden. Sen drog FBK ifrån, Victor Ejdsell, Per Åslund och Daniel Viksten var tvåmålsskyttar när man vann med hela 7-3.

Första perioden

De första fem minuterna var jämna spelmässigt och nästan utan målchanser. Efter en utvisning för vardera laget så tog Färjestad över spelmässigt och började skapa lägen.
1-0 kom eftet att backen Linus Arnesson vridit och vänt bakom Örebrokassen och skickat fram pucken till Per Åslund framför målet. Åslund klippte till direkt och Jhonas Enroth var chanslös i bortamålet. Det var Åslunds första mål för säsongen.
Hemmalaget dominerade rejält, därför kom kvitteringen lite oväntat. Robert Leino slog in en retur efter att Arvid Holm räddat första skottet.

Det han bara gå 40 sekunder så var FBK i ledningen igen. Victor Ejdsell tryckte sig in mot målet och lyckades bokstavligen trycka in sin egen retur vid Enroths benskydd. Det var Ejdsells första mål för säsongen.
Efter ett dåligt uppspel kunde Rodrigo Abols åka in på högerkanten och snärta in 2-2 efter 17:31.
Örebro var nog väldigt nöjda med oavgjort i paus efter 15-4 i skott i hemmafavör.

Andra perioden

Målkalaset fortsatte i mellanakten. 3-2 kom i andra minuten i powerplay då Daniel Viksten pricksköt in pucken i högerkrysset.
FBK hade ett väldigt snabbt och bra anfallsspel, tyvärr så schabblade man lite för mycket bakåt. Efter ett pucktapp i egen zon kunde Jonathan Andersson ta pucken och sprätta in den i första krysset bakom Holm, 3-3 efter 5:03.

Hemmalaget fortsatte offensivt och radade upp chanser. Joakim Nygård var på väg igenom men revs ner, utan domaråtgärd.
4-3 kom logiskt efter ett riktigt långt anfall där Jens Westin sköt och Olle Lycksell fick in returen.
Med knappa tre minuter kvar blev Oskar Bäck fult tacklad in i sargen bakifrån av Örebros Borna Rendulic och båda fick lämna isen. Bäck skadad och Rendulic med ett matchstraff.
Långt powerplay för FBK och då kom 5-3. Jesse Virtanen fann Per Åslund med en lång passning in i anfallszonen. Åslund grundlurade backen Robin Salo och sprätte sen upp pucken i högerkrysset. Vilket klassmål!
Jacob Nilsson hade öppet mål i slutsekunderna men fick ingen bra träff på pucken.

Tredje perioden

FBK fortsatte spela i numerärt överläge efter matchstraffet och Daniel Viksten kunde prickskjuta in 6-3, stenhårt i det högre, bortre krysset efter två minuter, snyggt!
Örebro gav sig inte och hade en puck i mål efter 7:36 men målet dömdes bort då Ludwig Rensfelt sparkade in pucken.

FBK spelade nu effektivt på sin ledning även om Örebro hade mycket puck, Arvid Holm fick lite mer att göra och gjorde det bra.
Efter en snabb spelvändning i femtonde minuten kunde Viksten frispela Victor Ejdsell som sköt in 7-3-pucken mellan benen på Örebrokeepern.
Hemmalaget spelade enkelt av matchen och tog tre nya poäng.

En ny, stark insats av FBK som sprudlade offensivt med fartfyllt spel och effektivt målskytte.