FBK vände 1-3 till 5-3-seger mot Leksand
Publicerad: 2021-02-25
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 5-3 (1-2, 3-1, 1-0). Leksand dominerade första perioden och gick upp till 1-3 tidigt i den andra. FBK vände starkt till 4-3-ledning innan paus. I den tredje bjöds det på riktig raggarhockey med öppet spel innan Per Åslund avgjorde definitivt med 5-3-pucken i tom kasse.

Första perioden

Leksands Mattias Ritola fick ett friläge redan i andra minuten men Henrik Haukeland räddade följsamt. Men när FBK drog på sig en utvisning hängde inte ens FBK-målvakten med. FBK-backen Linus Arnesson skulle rensa bakom egen målbur men träffade attackerande Emil Heinemans ben och pucken studsade in från nära håll bakom en snopen Haukeland.
0-1 efter 6:03 späddes på till 0-2 ett par minuter senare då Jonas Ahnelöv stack från sin backplats och styrde upp pucken i vänsterkrysset.
Ny FBK-utvisning och nära 0-3 men två giftiga styrningar smet tätt utanför. FBK jämnade ut spelet och skapade en del lägen framåt men Janne Juvonen i LIF-kassen var tät. Den viktiga reduceringen kom i periodslutet då Victor Ejdsell fick skjuta från halvdistans, Juvonen skymd av egen back och 1-2 med 12 sekunder kvar.

Andra perioden

Efter en tidig FBK-utvisning kunde gästerna öka på till 1-3 då Ritola tryckte in en retur. Uppförsbacken blev brant för FBK som fick numerärt överläge i femte minuten. Man fick även chansen i fem mot tre i 23 sekunder. När LIF´s fjärde spelare kom in kunde Jesse Virtanen bomba in 2-3-pucken intill högerstolpen. Äntligen ett PP-mål av FBK!
Nu bytte matchen karaktär och hemmalaget tog ett rejält tag om spelet. Efter flera långa anfall och flera röriga situationer vid Leksandsmålet kom till slut kvitteringen. Juvonen trodde att han hade pucken under sig men Jacob Nilsson tryckte in den. Målet videokollades av domarna, godkändes och det var 3-3 efter 12:53
Vändningen fullbordades efter sexton minuter då Juvonen slarvade bakom eget mål. Jakob Forsbacka Karlsson tryckte in pucken från nära håll i röran som följde, 4-3!

Tredje perioden

Det var nära en Leksandskvitteringi andra minuten då Mattias Göranssons skott tog i vänsterstolpen.
Spelet blev väldigt öppet när Leksand gick på offensiven och FBK fick ideliga kontringsmöjligheter, rena raggarhockeyn!
Heineman var nära sitt andra mål i matchen men sköt över då Haukeland var lite ur position.
Efter halva perioden tog FBK ett grepp spelmässigt med långa anfall och fina målchanser men Brage stod emot.
Leksand plockade målvakten med 3:24 kvar för spel sex mot fem. FBK hade bra koll trots en man mindre och Per Åslund kunde stänga matchen med sitt 5-3-mål i tom kasse!