Effektivt Färjestad vann stort borta mot Timrå
Publicerad: 2022-03-17
Matchreferat
Timrå IK - Färjestad BK 2-6 (0-3, 2-2, 0-1).
FBK visade upp en grym effektivitet och gick upp till 5-0-ledning tidigt i den andra perioden. Timrå reducerade till 5-2 före paus men Theodor Lennströms 6-2 tidigt i den tredje blev spiken i kistan.

Första perioden

Timrå fick ett friläge redan i första minuten men Dennis Hildeby räddade Viktor Lodins skott vid högra stolproten.
Färjestad tog över spelet efter fem minuter och kort efter kom även ledningsmålet. Joel Nyström sköt från backplats, Jakim Nygård fick halvträff på volley och pucken studsade ner till Per Åslund som enkelt svepte in 1-0 efter 5:54.
Timrå skapade en hel del framåt men Hildeby gjorde flera fina räddningar på Ty Ratties och Lodins skott.
Efter 13:14 kom 2-0 då Mikael Wikstrand sköt medvetet i kortsargen och pucken studsade fram till Joakim Nygård som var helt ren framför mål. Nygård rundade målvakten och la behärskat in en backhand.
Gästerna fick första numerära överläget i matchen och man fortsatte att vara effektiva. Backskott från Theodor Lennström fastnade i röran framför mål. Victor Ejdsell snodde åt sig pucken och drog lite ut till vänster där han hade mycket tomt nät att sikta på.

Andra perioden

Färjestad ökade på till 4-0 direkt i första bytet, Nygård spelade upp till vänster tekningscirkel där Gustav Rydahl sköt direkt och pucken for rakt upp i det bortre krysset.
Timrå bytte målvakt men det hjälpte inte mycket för efter 2:18 kom även 5-0 då FBK fick ett två- mot enläge. Oscar Lawner sköt och pucken satt hårt i samma högerkryss som Rydahl nyss träffade.
Ledningen var dock lite bedräglig för FBK som blev aningen bekväma och slarvade en del. Timrå kunde reducera till både 5-1 och 5-2 genom Viktor Lodin, på en styrning, och Ty Rattie i powerplay. Hemmalaget var nära att göra fler mål men Hildeby räddade FBK med några riktigt fina räddningar.

Tredje perioden

Hemmalaget jagade givetvis ytterligare reducering men hoppet om poäng försvann ganska omgående. Joakim Nygård åkte sig fri på Theodor Lennströms passning, målvakten räddade avslutet men Lennström följde med upp i anfallet och kunde enkelt trycka in returen till 6-2 efter 2:37.
Målet sänkte energin betänkligt för Timrå och resten av perioden kändes ganska avslagen och mest en väntan på slutsignalen.
6-2-segern och 3 viktiga poäng gör att FBK i allra högsta grad är med i kampen om top-6-placeringarna i tabellen.

Nästa match spelas hemma i Löfbergs Arena mot Timrå på lördag kl. 18:00.