FBK säkrade andraplatsen och är klara för CHL-spel
Publicerad: 2020-03-12
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 4-7 (0-4, 2-2, 2-1). FBK rivstartade och gick upp till 4-0 redan i första perioden. Målfesten fortsatte och det blev 4-7 till slut. Jesper Olofsson stor matchvinnare med fem(!) mål i matchen.

Första perioden

Färjestad rivstartade matchen och Jesper Olofsson satte 0-1 i friläge redan efter 22 sekunder. Albert Johansson hittade FBK-forwarden med en utsökt passning från egen zon och Olofsson lurade kallt Viktor Andrén i Växjömålet, pucken for in mellan benskydden.
Efter 5:06 kom 0-2 då Linus Arnesson sköt och Jesper Olofsson styrde in pucken bakom hemmamålvakten.
FBK bara fortsatte, man fick ett numerärt överläge och då smällde Olofsson in 0-3-pucken när han fick vandra in mot mål och avlossa bössan efter 7:08!

Växjö var inte superskärpta från start, hade sitt första skott på mål efter 11:14. Hemmalaget lyfte spelet sista fem minutena, lite med hjälp av ett numreärt överläge där Arvid Holm i FBK-målet gjorde några fina ingripanden.
På slutet fick FBK en snabb spelvändning och Jesper Olofsson fick pucken på högersidan, han klev in lite mot mitten och knäppte iväg sitt stenhårda handledsskott och pucken satt i högerkrysset!
Olofssons fyra mål på en period är rekordartat!

Andra perioden

Växjö bytte målvakt och Jesper Eliasson fick göra SHL-debut. Hemmalaget hade tidigt en puck i FBK-målet men det dömdes snabbt bort efter en solklart hög klubba från Jacob Micflikier.
FBK hade flera fina lägen att öka på sin ledning, Daniel Viksten var närmast men pucken tog i vänsterstolpen.
Växjö repade mod och fick utdelning. 1-4 kom efter 8:59 då Niclas Lundgren tryckte upp pucken i högerkrysset.
Ett par minuter senare kom också 2-4 genom Rickard Gynge som satte den vid bortre stolpen. FBK drog på sig en utvisning men då klev Arvid Holm fram i målet med några fina räddningar.

FBK fick tillbaka retroaktivt i periodslutet, 2-5 kom efter klapp-klapp-spel där Marcus Nilsson avslutade mellan benen på Växjömålvakten.
Halvminuten senare stod "Lilliz" Nilsson för en grym framspelning till backen Lukas Ekeståhl-Jonsson störtade fram och stötte in 2-6.

Tredje perioden

FBK spelade effektivt på sin stora ledning och när man fick chansen i powerplay kom 2-7-målet. Det var Jesper Olofsson som smällde in sitt fjärde(!) mål för kvällen med ett distinkt direktskott efter 5:48!
Matchen var avgjord sen länge men målfesten var inte riktigt över då Växjö reducerade till 3-7 genom Casey Bailey efter 13:49.
I slutminuten gjorde Växjöbacken Mika Koivisto 4-7 och fastställde därmed slutresultatet.

FBK gjorde det de skulle, hade dessutom med sig övriga resultat i sista grundserieomgången och slutar på andraplats i tabellen.