Lagkaptenen har fullt fokus på kvällen
Publicerad: 2019-11-19
inför match
Tre matcher på fem dagar väntar. Den första ikväll då returen i CHL’s åttondelsfinal spelas i Frölundaborg. En match där Färjestad går in med tre mål upp.

– Det måste vi tänka bort. I skallen står det 0-0 när vi kliver ut på isen, säger Linus Johansson.

Färjestad värmde lite lätt på hemmaplan i Löfbergs Arena innan det var dags för lunch och senare avfärd mot bortaturnéns första stopp - Göteborg, Läget inför kvällen är att Färjestad har 6-3 att gå på sedan matchen hemma i tisdags.

Vinst, oavgjort eller förlust med som mest två mål, då är Färjestad klara för kvartsfinal. Förlust med tre mål så går matchen till 10 minuters förlängning plus eventuella straffar. Förlust med mer än tre mål, ja då är CHL-sagan all för Färjestad. Ett annorlunda upplägg som hade det varit fotboll så hade man kanske gått in för att spela på resultatet. Linus Johansson tror ändå att man måste ”gå för det” för att lyckas.
– Jag tror att vi måste ha det tänket. Ska man börja spela på resultatet och försöka försvara en ledning så är man nog snett på det. Man måste tänka att det är 0-0. Vi har större chans att spela oss till en seger än att spela på ett resultat. Vi gjorde en bra match senast och jag ser inte varför vi inte skulle kunna göra det idag igen.

Är det ett kul format jämfört med det vi är vana vid i slutspelsmatcher?

– Det är kul när det är lite annorlunda, att det inte är samma grej som vi är vana med från SHL och slutspelet där.

Du gillar ju det här med mindre träning och mer match. Den här veckan blir som förra veckan med mycket matcher. Är det en ”bra” vecka för dig det här?

– Ja, jag tycker det är roligare att spela mycket istället för att träna, men man behöver ju träna också. Men matcher är ju kul, det är ju därför man håller på. Det är många killar i laget som verkar triggas igång de här veckorna när det är tätt mellan matcherna. Det känns som vi tar mycket poäng totalt under de här perioderna trots att vi kanske är lite slitna. Vi förlorar nån då och då men det känns ändå som vi vinner mer än vi förlorar.

Är det då den där ”skallen” som kommer fram hos er?

– Kan vara det, tror jag faktiskt. Idag är det ju en slutspelsmatch med vinna eller försvinna på något sätt så att vi måste tömma magasinet för att ha en bra chans att gå vidare.

Tre matcher på fem dagar. En snabb fundering är ju hur man hushåller med energin över hela veckan. Hur är det för er spelare, kan ni tänka på annat än det som är just idag?

– Eftersom vi har en väldigt tydlig målsättning att vi vill gå vidare, gå så långt vi kan och helst vinna CHL så spelar ju den här matchen en väldig stor roll för oss. Går vi inte vidare idag så är det ju ett mål som vi inte lyckats nå. Vi går all-in på kvällen så får vi ta resten efter hand.

En bra start idag, ger den en god känsla inför resten av er roadtrip?

– Det är klart. En förlust stärker ju inte självförtroendet direkt.

Vinn då!

– Ja, vinn då…bra avslutning där, säger Linus Johansson innan han går för att packa in sina saker i bussen för en bortaturné som slutar i Oskarshamn på lördag kväll.

Matchen i Frölundaborg startar klockan 18:00 och sänds på SVT2, SVT24 och på SVT Play.
{!A}
{!B}