Oskar Steen isens kung mot Örebro
Publicerad: 2019-01-31
Eftersnack
Det mesta kretsade kring Oskar Steen när FBK vann mot Örebro med 7-1. Den rivige FBK-centern stod för ett mål och tre assist.
– Känns som att puckarna studsar med mig nu, ler han.

Vilken show han bjöd på mot Örebro, Oskar Steen. Ett mål och tre assist kom från hans klubba, fyra poäng i en match. Han är på väg att växa ut till en av lagets verkliga nyckelspelare.
– Ja, fyra poäng, det var första gången i SHL, säger han.
– Har nog gjort det i J20 nån gång tidigare.

Steen har länge varit en lovande junior men det är först denna säsong som det verkligen har lossnat.
– Poängen som inte kommit tidigare säsonger, de poängen har kommit nu, jag har känns hela tiden att jag haft många lägen men det är skönt att poängen trillar in, säger han.
– Det känns som att puckarna studsar med mig nu!
Om vi tar det från början i matchen mot Örebro så låg han bakom en fin passning till Gustav Rydahl som tryckte in 1-0 efter 4:06.
Tre minuter senare sköt han ett skott som det blev en retur på och den la Johan Ryno in till 2-0.
I andra perioden la han upp pucken till Jesse Virtanen som fick på en riktig kanon till 4-0. Och i tredje perioden gjorde han själv 6-0-målet efter en fin passning från Markus Nilsson.
Det funkar bra med Rydahl och "Lilliz" Nilsson?
– Ja, "Lilliz" är ett bra komplement till mig och "Gurra", för innan var vi och "Fabbe" (Zetterlund) alla tre som åkte mycket och tacklade, kanske bra att ha nån som kan hålla i pucken och slå de fina passningarna. Det klickar bra när vi är på isen och vi har väldigt kul ute på isen.
En av era bättre matcher den här säsongen? – Absolut en av de bättre, jag tycker inte att Örebro hade så mycket att säga till om idag.

Vad är förklaringen till din poängsuccé?
– Mycket istid, en större roll i laget, spela i alla spelformer, tror han.
– Jag har alltid vart en offensiv spelare, det har med självförtroende, mer speltid och min fysiska status att göra.
I höst trillade alla pusselbitar helt enkelt på plats?
– Ja, jag har fått mer och mer ansvar, får spela i powerplay, får mer självförtroende.
Du har också skaffat dig ett mycket bätte skott?
– Jag har skjutit mycket hemma på baksidan av huset i sommar och fått hjälp av Pelle Prestberg med detaljerna.