Ineffektivt Färjestad föll i Skellefteå
Publicerad: 2019-09-17
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 3-1 (1-0, 2-1, 0-0). FBK dominerade inledningsperioden men hemmalaget tog ledningen. I andra perioden gick Skellefteå upp till 3-0 innan Michael Lindqvist reducerade. Arvid Holm imponerade i sin debut i FBK-målet med ett antal fina räddningar.

Första perioden

Inledningen var ganska jämn och FBK fick första heta målchansen men Gustav Rydahl fick inte upp pucken över den liggande Skellefteåmålvakten.
Hemmalaget hade lite mer puck, inte minst tack vare en FBK-utvisning men SHL-debuterande Arvid Holm i FBK-målet spelade stabilt.

I fjortonde minuten var Carl Jakobsson nära att ge FBK ledningen men Gustav Lindvall i hemmamålet räddade närskottet. I nästa anfall kunde Joakim Lindström istället sätta 1-0 för Skellefteå efter att ha fått bryta in från högersidan och överlista Holm från nära håll. FBK-backen Vojtech Mozik hade krokat ihop med en motståndare och därav den öppna ytan för Lindström.
FBK hade en fin period runt femtonde minuten med flera fina lägen för 19-årige Victor Sandberg och en dubbelchans för Per Åslund men Lindvall i hemmakassen storspelade.
1-0 i paus efter 4-10 i skott kändes inte helt rättvist.

Andra perioden

FBK tog tag lite i spelet och Victor Ejdsell hade läget i mitten men Lindvall räddade. På andra sidan fick Jesper Frödén chansen nära mål men FBK´s Holm räddade fenomenalt med benskyddet.
I mitten av perioden hade hemmalaget en stark period och debuterande FBK-målvakten fick visa upp hela sitt register. När Skellefteå fick powerplay kunde inte ens Holm stå emot utan Tom Pyatt kunde lyfta upp en retur högt efter att pucken studsat på klubba och skridsko och ställt Holm helt.
I femtonde minuten fick Oskar Bäck ett friläge men Lindvall var omutlig och räddade. Istället kom 3-0 då Albin Sundsvik skickade in pucken mot mål och den studsade lite turligt in via Holms benskydd.
FBK fick sitt första powerplay i periodslutet och då kom reduceringen. Marcus Nilsson spelade över till Michael Lindqvist som pricksköt in 3-1-pucken.

Tredje perioden

FBK-målvakten fortsatte briljera i periodinledningen med två fina räddningar när hemmalaget kom två mot en gånger två. Ny FBK-utvisning gav nya möjligheter för Skellefteå men Holm höll tätt.
Ett aggressivt hemmalag styrde spelet och FBK hade svårt att skapa målchanser. Bortalaget fick två raka chanser i powerplay men man fick inte riktigt till det med en man mer.
FBK plockade ut målvakten med 1:32 kvar men fick inte till någon mer målchans.

FBK föll på sin effektivitet då man skapade massor med fina målchanser men inte lyckades överlista Gustav Lindvall i Skellefteåmålet. Arvid Holm stod, trots förlusten, för en mycket stark debut i SHL som FBK-målvakt.