Per Åslund på ännu en resa
Publicerad: 2020-09-22
Snack
Det fanns säkert spelare som i lördags gjorde sin första seriematch i högsta ligan. För Per Åslund var det seriematch nummer 601. Resan mot rekordet fortsätter således.

– Haha, dit är det lite kvar, skrattar han.

Premiären i Luleå blev en match med två ansikten. I de två första perioderna fanns det mer att önska av Färjestad BK, medan det i tredje visades prov på det spel och kunnande som finns i laget.

Vad berodde det på att det såg ut som det gjorde?

– Ja du, det har jag inget bra svar på. Vi var lite passiva i början, men det tog sig i den tredje och det är det vi tar med oss inför Växjö på torsdag, säger Åslund som den här säsongen har startat upp i en kedja med Jacob Nilsson och Victor Ejdsell.

Ni hade Linus Johansson med er i mitten i slutet av förra säsongen. Vad skiljer sig åt mellan Nilsson och Johansson?

– Linus var grym på att skapa ytor med sitt riviga och uppoffrande spel. Jacob är nog lite mer lirare så det blir min och Victors uppgift att skapa lite yta åt honom så han hittar rätt med sina fina passningar. Det är lite skillnad på spelartyp, men det är tidigt på säsongen än och vi lär oss om och av varandra hela tiden.
{!A}

När laget rullar mot Växjö på onsdag eftermiddag så blir det första långresan i buss med tillhörande övernattning. Något av en första ”teambuildingresa”.
– Det är alltid bra att åka iväg lite. Man hinner sitta och snacka om lite av varje och det är en bra resa för de som är nya i laget. Även om många av de som är nya har varit här sedan i våras så har vi inte varit tillsammans som grupp på det här sättet ännu, säger han.

Är det här ”veteranen” kliver in och berättar vad som gäller när man spelar i Färjestad?

– Haha, ja så kan det vara. Skämt åsido så vet alla att det är höga krav när man spelar i Färjestad, både inifrån och utifrån. Det kanske kan vara en puckel i början, och det är väl då man kan finnas där som bollplank om det finns frågor och funderingar. Den rollen har vi alla - att hjälpa varandra att bli bättre. Då blir vi också bättre som lag, säger Åslund.

Vad blir viktigt mot Växjö på torsdag?

– Vi ska starta som vi avslutade i Luleå. Då kan det bli en trevlig torsdag, avslutar Åslund.