Arvid Holm imponerar i FBK-målet
Publicerad: 2020-02-01
Eftersnack
När 21-årige målvakten Arvid Holm anslöt inför säsongen från allsvenska Karlskrona var det ingen, inte ens han själv, som trodde att han skulle vakta FBK-målet fler matcher än rutinerade Markus Svensson.
– Det känns bra, förtroende ger självförtroende, jag känner mig bekväm därute, ler Holm efter 3-1-segern hemma mot Örebro.

När succémålvakten Adam Werner försvann över till NHL värvade Färjestad in Arvid Holm från allsvenska laget Karlskrona. Ett tämligen osäkert kort eftersom då 20-årige Holm var väldigt orutinerad, helt utan SHL-erfarenhet.
Men FBK´s målvaktscoach, Maciej Szwoch visste exakt vilken oslipad juvel Holm var och ihop med "Masken" och rutinerade Markus Svensson har Holms utveckling varit helt enorm.

Mot Örebro gjorde han sin 22 match jämfört med Svensson som vaktat FBK-målet i 17 matcher.
– Det känns bra, förtroende ger självförtroende, jag har fått spela mycket och jag känner mig bekväm därute, säger han.
Hemma mot Örebro tog gästerna hand om taktpinnen från start och var det klart bättre laget i trettio minuter.
– Ja, det vängde lite, man kan nästan dela matchen i två halvor, de startade väldigt bra, säger Holm.
– Skönt att ha ett grymt powerplay att luta sig emot, det har vi gjort hela säsongen.
Trots Örebrodominansen var det FBK som gjorde första periodens enda mål, i spel med en man mer då Per Åslund styrde in pucken.
– Vi saknade den sista "edgen", vi var kanske lite trögstartade idag.
Örebro kvitterade tidigt i den andra perioden. Hur minns du målet?
– Vi tappade pucken i egen zon och deras kille hade skottläge så jag var tvungen att stanna kvar vid stolpen, säger 21-åringen.
– Sen spelade han över och jag hann inte i sidled, jag satt ju lite "fast" där vid stolpen.
Det fanns mycket nät att sikta på för Linus Ölund och han gjorde inget misstag när Holm var helt bortspelad, Örebro gjorde det bra.
– Ja, det får man ge dem.

– Sen tog vi över efter halva andra perioden, då var det inget snack, säger FBK-målvakten.
Då blev det nästan kallt bak hos Holm då Färjestad vann skotten sista tio minuterna i andra perioden med hela 11-1.
– Skönt att ha förstaperioden att gå på, då blev jag svettig och varm, ler han.
– Det är betydligt värre om man blir kall första tio minuterna av matchen.
Färjestad var det klart bättre laget även i tredje och avgjorde till en 3-1-seger efter mål av Victor Ejdsell och Gustav Rydahl som avgjorde definitivt i tom kasse.
– Jag att vi vinner rättvist till slut, vi har fler vassa lägen än dem sett över hela matchen.

Holm har många likheter med föregångaren Werner, han är lång men rörlig och väldigt stor i målet. Han är också extremt lugn i sitt spel och otvecklingspotentialen är fortfarande väldigt stor. En blivande stormålvakt?