Daniel Viksten fortsatt grönvit
Publicerad: 2021-03-12
Lagbygget
Han har växt ut till en av lagets viktigaste spelare. Intresse har funnits från annat håll, men Daniel Viksten stannar i Färjestad BK i ytterligare två säsonger.

– Ett ganska lätt val ändå, säger han.

Det tog ett tag för Daniel Viksten att växa in i Färjestadkostymen. Att den numer sitter perfekt har väl inte undgått någon. Den sitter så fint att han väljer att behålla den på.
– Haha, så skulle man kunna säga. Det är som du säger, det tog ett tag att komma in i det, men de senaste två har det ju gått riktigt bra. Dessutom trivs jag väldigt bra här med allt från stad, lag, tränare och folk omkring så med det i tanke var det ett ganska lätt beslut, säger han.

Har du haft många anbud från annat håll?

– Fick höra av min agent att det funnits intresse i SHL, men spelar jag i Sverige vill jag spela i Färjestad. Sedan har det funnits intresse utomlands, det har det.

Men ändå väljer du att stanna

– Ja, jag gör det. Kommer ihåg hur det var de första åren här, det tar lite tid att komma in i ett nytt lag och en ny klubb. Här får jag dessutom ett stort förtroende av mina tränare och lagkamrater. Ett klubbyte gör ju att man hamnar från scratch igen på något vis. Trivseln spelar en stor roll och där är allt på topp, säger Viksten.

För lagbyggare Peter Jakobsson råder det ingen tvekan om av värdet i förlängningen.
– Otroligt roligt. Det visar någonstans värdet av Färjestad BK att vi kan vara med att behålla en kille som skulle kunna spela i både Ryssland och Schweiz och tjäna mer pengar. Danne är en bra kille och bra hockeyspelare. När han kom till oss tog han roll i en fjärdekedja med två juniorer fram till, i stort sett, jul förra året. Sedan blev Linkan skadad och han fick - och tog - chansen och har sedan dess varit en av SHLs bästa spelare. Så om jag är glad idag? Ja, det är jag, ler Jakobsson.