FBK tappade allt på slutet, föll i förlängningen
Publicerad: 2020-01-23
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 3-4 (2-0, 1-1, 0-2, 0-1) Färjestad gick upp till en 3-0-ledning tidigt i den andra perioden. Växjö reducerade i andra perioden och gick ikapp till 3-3 med tre minuter kvar. Sen avgjorde Ilari Melart i förlängningen med sitt andra mål för kvällen.

Första perioden

FBK rivstartade och fick utdelning redan efter 58 sekunder. Victor Ejdsell fick pucken i vänsterläge och alla väntade på hans hårda skott men han spelade istället över till höger. Där sköt Lukas Ekeståhl-Jonsson direkt och gästernas målvakt Viktor Andrén var chanslös i sidled.
FBK jagade fler mål och hade flera fina chanser, Jonathon Blum sköt tätt över i fritt läge.
Växjö fick första numerära överläget och man var väldigt nära en kvittering men Casey Baileys puck tog högt upp på vänsterstolpen.
I spel fem mot fem var hemmalaget dominant och i tionde minuten kom 2-0. Gustav Rydahl stod för en kraftfull uppåkning från egen zon och sköt från vänsterkanten. Pucken tog högt på Andréns vänstra axel och pucken studsade in i målet, en målvaktstabbe.
Gästerna fick ett nytt powerplay men det städade hemmalaget av på ett bra sätt.
FBK var lite snabbare, hade bättre spel och vann fler närkamper, 2-0 i paus kändes rättvist.

Andra perioden

FBK drog på sig en tidig utvisning men med en man mindre gjorde man 3-0. Linus Johansson drev upp pucken, spelade till Per Åslund som avslutade kliniskt då han snärtade upp pucken i vänsterkrysset.
Växja svarade med ett eget mål i sitt fortsatta powerplay efter en rörig situation hos FBK-målvakten Arvid Holm. Linus Högström fick till slut en retur och la in 3-1-pucken i tom kasse.

I femte minuten gjorde Holm en kanonräddning på Martin Lundbergs närskott. FBK fick två raka numerära överlägen, Johan Ryno var närmast då han fick ett friläge men pucken smet över ribban.
Det blev allt grinigare och Växjö var det mer provocerande laget, man ville få till en annan matchbild men utan resultat.

Tredje perioden

Växjö gick på reduceringsjakt men FBK försvarade sig mycket väl och släppte inte till några chanser, det var snarare hemmalaget som var närmare att öka på sin ledning första halvan av perioden. Linus Arnesson hade bästa chansen med ett direktskott men Andrén räddade.
Med åtta minuter kvar fick Växjö chansen med spel fem mot fyra. Det blir allt grinigare och nya utvisningar med spel fem mot tre för Växjö. Med 4:57 kvar kommer reduceringen till 3-2 och det genom Ilari Melart som får på en riktig kanon. En skymd Holm i hemmaburen är chanslös.
Nu osade det hett för FBK och 3-3-målet kom med tre minuter kvar då Pontus Holmberg styrde in pucken. Gästerna var nära att sätta en segerpuck slutsekunden men Holm höll tätt.

Förlängning

Spel tre mot tre där Växjö höll i pucken och kunde avgöra genom Ilari Melart. Förre FBK-backen blev alltså tvåmålskytt och stor segerorganisatör för Växjö.

En match med flera ansikten där Färjestad var det bättre laget i början och Växjö växte in i matchen allt eftersom tiden gick.