Vojtech Mozik målskytt - till slut
Publicerad: 2019-11-30
Eftersnack
Tjeckiske landslagsbacken Vojtech Mozik har alltid gjort en hel del mål och poäng men i Färjestad dröjde det 22 matcher innan målnollan sprack.
– Jag har aldrig väntat så länge på första målet under hela min karriär, säger Vojtech.

Det har gått troll i målskyttet för tjeckiske landslagsbacken Vojtech Mozik men mot Frölunda spräcktes äntligen målnollan.
– Det blev en studs vid mål efter ett skott och tänkte först om jag skulle skjuta eller inte, hade ganska lite vinkel. Men jag sköt och den gick in.
Det blev en lite konstig situation där flera spelare såg ut att stoppa upp efter nåt gruff nere i sarghörnet?
– Ja, det var jättekonstigt, jag gjorde mål och ingen kom fram direkt och firade med mig, skrattar han.
Glädjen var desto större bland lagkamraterna när bråket lade sig och de kunde fira ihop med målskytten. Alla hockeyspelare vet hur frustrerande det kan vara när första målet låter vänta på sig.

Du har annars gjort många mål och poäng som back?
– Ja, men jag har kanske tagit ett större defensivt ansvar när jag inte gjort poäng här, säger han.
– Försökt att jobba hårt för laget och tycker att vi ligger bra till i tabellen.
– Det handlar mycket om självförtroende, jag får hoppas att det släpper nu.

Vad tyckte du om matchen?
– Vi förtjänade tre poäng, vi jobbade riktigt hårt ikväll och Arvid (Holm, FBK-målvakten) gjorde det väldigt bra i målet.
En härlig inramning med en fullsatt Löfbergs Arena?
– Otrolig publik ikväll, en av de bästa den här säsongen med hyllningarna och allt, säger Vojtech som fick se Peter Nordströms tröja hissas.
– Vi har väl bara förlorat två matcher hemma och publiken har en stor del i det.
Var det inte sån publik i KHL?
– Nej, nej, det är mycket bättre här, ler han.
Hur trivs du i Karlstad?
– I just love it here! – Alla är så otroligt trevliga och vänliga, jag är väldigt glad över att vara här.