Norskt löfte till Färjestad BK
Publicerad: 2021-07-14
Dam
Damlaget fortsätter att fylla på truppen. Nu är det klart att norska löftet Gina Kristiansen lämnar Sparta Sarpsborg och flyttar till Karlstad och Färjestad BK.

– En spännande spelare med framtiden för sig, säger tränare Silje Holös.

Gina Kristiansen är 16 år och har fram till nu spelat sin hockey tillsammans med killarna i Sparta. När hon nu flyttar till Karlstad blir det hockeygymnasiet och damhockey för hela slanten.
– Hon är en tuff spelare som gjort det bra även bland de jämngamla killarna ända upp till den nivån de är nu. Hon gillar att gå på mål och vi hoppas kunna utveckla henne ytterligare när hon nu kommer till oss. Vi vill att hon ska få en fortsatt fin träningsvardag och att spela mycket matcher – nu med tjejer omkring sig. Det blir ett spännande skifte, säger Holös om Kristiansen som representerat Norge på U16-nivå och som nu även blivit uttagen till U18-landslaget.

Det är också klart att Esteri Kalliomäki ansluter från Karlskrona. Hon var under våren och provspelade i Karlstad och Holös gillade det hon såg.
– En snabb spelare som är väldigt all-round. Hon kan spela både back, center och forward. Jag kommer förmodligen att använda henne mest som forward, men det är bra med spelare som kan spela på alla positioner.

Forwarden Ellinor Hermansson har även hon förlängt sitt kontrakt och truppen börjar att ta form.

Var är du i lagbygget?

– Det är några platser kvar att fylla. Målet är att starta säsongen med 17 utespelare och två målvakter. Då får de spelarna som redan är här chansen till mycket istid, men att vi också lämnar dörren öppen för att under säsongen kunna spetsa till det om det skulle dyka upp något intressant, hälsar Silje Holös.