Albert Johanssons första SHL-mål
Publicerad: 2020-01-28
Eftersnack
Det dröjde 30 matcher innan Färjestadbacken Albert Johansson satte sitt första SHL-mål.
– Äntligen, jag har haft en del lägen som jag missat tidigare så det var på tiden, säger 19-åringen.

Färjestads back, Albert Johansson, var nog tänkt att få utvecklas i J20-laget i vinter. Men när den då 18-årige talangen fick chansen på försäsongen visade han att han redan då var mogen för spel i SHL.
Mot HV71 gjorde han sitt 30:e framträdande i SHL och ikväll spräckte han sin målnolla.
– Äntligen, jag har haft en del lägen som jag missat tidigare så det var på tiden, säger den nyblivne 19-åringen.
Målet kom på straff, den andra FBK-straffen inom bara några minuter. Laget spelade då dessutom i numerärt underläge.
– "Pennan" (FBK-tränaren Johan Pennerborn) pekade på mig och sa att jag skulle ta den, berättar Albert.
– Jag bestämde mig tidigt vad jag skulle göra, försöka hålla i pucken lite och få honom att göra en förflyttning.
Planen fungerade perfekt, HV-målvakten Hugo Alnefelt försökte vänta ut FBK-backens nästa drag men när han var tvungen att följa med lite i sidled sköt Albert perfekt mellan plockhandske och benskydd. Lika kallt som effektivt!
Målet betydde 2-5 men HV gjorde 2-6 kort efter och matchen var körd.
Vad säger du om matchen som helhet?
– Vi började bra och gjorde 1-0, första perioden var ok och vi var med i matchen, tycker Albert.
– I andra kom vi inte alls upp i nivå, de styrde perioden helt och jag tycker att vi slarvade bort matchen där i andra perioden.
– Det måste vara en av våra absolut sämsta periodern den här säsongen.

Färjestad gjorde ett försök i tredje och gjorde både 3-6 och 4-6.
– Vi tryckte på bra och var nära 5-6 men det var lite många mål att hämta upp och de gjorde några i tom kasse på slutet istället, suckar han.

Vad säger du om din egen säsong?
– Jag hade inte räknat med att få spela så många matcher (27 st) men vill givetvis spela så många som möjligt, säger Albert.
– Har spelat med Jonathon Blum, han är rutinerad och vi snackar mycket på isen och i båset, jag har honom att tacka för mycket.
Vad tycker du själv är dina styrkor som hockeyspelare?
– Skridskoåkningen, spelsinnet och att kunna lägga ett bra förstapass, säger han, men vill givetvis bli bättre på allt.
Det kan läggas till att 19-åringen är otroligt lugn och kylig i sitt agerande, även i trängda situationer mot betydigt äldre och tungre spelare.
– Det är min spelstil, att behålla lugnet, det hjälper inte att stressa upp sig.