Laddat Färjestad vann i Scandinavium
Publicerad: 2019-01-17
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 0-3 (0-0, 0-1, 0-2). Det var intensivt och tufft från start där FBK tog ledningen i andra perioden genom Ilari Melart. Trots två matchstraff kunde man dra ifrån till 3-0-seger efter mål av Gustav Rydahl och Oskar Steen. FBK-målvakten Adam Werner stod för en strålande insats och höll säsongens andra nolla.

Första perioden

Spelet var intensivt från första nedsläpp och Färjestad satte hög press på Frölunda. Lagen hade två chanser var första sju minuterna men målvakterna Johan Gustafsson och Adam Werner räddade avsluten från Oskar Steen, Joakim Nygård respektive Anders Grönlund och Joel Lundqvist.
FBK dominerade ganska kraftigt i mitten av perioden där hemmalaget hade svårt att komma ur egen zon men FBK skapade samtidigt inte de riktigt vassa målchanserna.
Frölunda fick enda numerära överläget i perioden men FBK spelade bort det på ett bra sätt.

Andra perioden

FBK fortsatte att pressa högt och Frölunda hade svårt i egen zon. Perioden präglades av utvisningar och det var FBK som drog på sig dessa. Linus Johansson jagade Chay Genoway bakom hemmålet när Frölundabacken plötsligt vände längs sargen. Johansson hade svårt att reagera utan tryckte till Genoway som hamnade i sargen med huvudet och FBK-centern fick matchstraff.
Frölunda fick spela fem mot tre i 1:47 och fem mot fyra i 3:13 men FBK-spelarna visade ett otroligt hjärta och kämpade bort underläget
Väl fulltaliga fick FBK-backen Ilari Melart chansen att föra in pucken över anfallsblå, han fintade lite inåt i banan och sköt ett skott som slank in vid bortre stolpen. 0-1 efter 12:56!
Efter fjorton minuter försökte Jesse Virtanen skjuva bort Pathrik Westerholm vid egna målet efter en avblåsning men träffar högt i halsen och även Virtanen drabbas av ett matchstraff. FBK jobbade åter bort hemmalagets powerplay på ett förtjänstfullt sätt.

Tredje perioden

I andra minuten fick FBK sitt första numerära överläge i matchen och man utnyttjade det. Oskar Steen sköt ett skott som räddades av Gustavsson i hemmakassen men Gustav Rydahl bokstavligen vräkte in returen. 0-2!
Frölunda drog på sig flera utvisningar och FBK hade bra tryck men utan resultat. Max Friberg hade också ett friläge som FBK-Werner räddade.
Med nio minuter kvar satsade Frölunda allt framåt men FBK försvarade sig bra.
Med fyra minuter kvar fick hemmalaget powerplay och spelade sex mot fyra med 2:35 kvar men det slutade med att FBK kom två mot ett tomt hemmamål. Gustav Rydahl gav bort pucken till Oskar Steen som satte 0-3 i tom kasse.

En imponerande Färjestadsseger efter en helgjuten laginsats!