Suget efter hockey är stort i supporterled
Publicerad: 2020-05-05
supporter
En säsong som slutade när det mest spännande skulle börja. En framtid i limbo och ingen övrig sport att vila ögonen på. Frustrationen hos supportrarna visar sig dock från en vacker sida.

– För vår del pratas det mycket hockey, lagbygge och annat. Det finns ett stort sug där ute, säger Magnus Karlsson från Tifogruppen och Bryggeriet.

Alla är nog överens om att det snöpliga slutet på all pågående sport kändes som ett dråpslag, men att beslutet att stänga ned var lika rätt som ofrånkomligt. Nu har tiden passerat dagen då den sista finalmatchen skulle ha spelats, och under perioden som varit från sista match fram till nu har suget efter hockey växt.
– Det vi känner är att det pratas mycket om hockey i våra kretsar. Folk känns nästan mer sugna på kommande säsong än på många år, säger Sebastian Edvardsson som tillsammans med Magnus Karlsson besökte undertecknad på en kylig distansfika på altanen.
{!A}

Engagemanget har visat sig ganska tydligt i den kampanj som Tifogruppen drog igång för några veckor sedan. Målet var att samla in 20 000 kronor för kommande tifokreationer. När kampanjen gjorde bokslut i helgen hade hela 34 375 kronor kommit in från alla möjliga håll.
– Helt fantastiskt. Nu har vi pengar att göra fler tifon under säsongen, säger Magnus Karlsson.

Gänget är motorn i arenastämningen då de fyller arenan med sång från sin position på ståplats. En utmaning har varit att få fler att hänga på.
– Det blev en större utmaning när ståplats byggdes om, men vi känner att vi måste släppa det där nu och se framåt. Vad kan vi själva göra, vad kan vi få hjälp med? Det finns att ta tag i helt enkelt. Där är ju återväxten en stor fråga, menar Karlsson.
{!B}

En av de förslag som kommit från ståplatshåll är att införa ett ungdomskort till en billigare peng. Något som nu finns inför säsongen som kommer.
– Nog för att vi fått tjata om det ett tag, men nu finns det och det är bara att hoppas på att det slår väl ut. Vi får alla göra vad vi kan för att locka yngre att komma in i den fina gemenskapen som ett supporterskap ger, menar Edvardsson.
{!C}

Både Bryggeriet och Wolfpack är supporters med ett stort hjärta för föreningen. Att vara medlem i den ser de som något man ”bara är”.
– Det är där du kan påverka och vara delaktig. Vi har haft våra duster med de styrande i föreningen genom åren, men den väg man nu styrt in på är en bra väg då man verkligen satsar på att få fler medlemmar. Att vara medlem tyder på ett större engagemang och det kan bara applåderas, säger Karlsson.
{!D}

Nu laddas det således upp för en ny säsong, även om virusets framfart fortfarande kan komma att ändra på saker och ting.
– Det vet man ju inte än. Som landet ligger nu så är det premiär på hemmaplan mot Brynäs 26 september och det är det vi siktar mot. Det skulle vara väldigt kul om marschen från Karlstad centrum ökade i storlek och att det blev en grej för alla som ska på matchen. Att samlas i stan och sedan gå upp mot arenan i samlad trupp. Det vore en mäktig syn, menar de.

Hur det än blir med allt så är det inget tvivel om att det redan nu är drag i supporterleden.
{!E}