Färjestad BK och ”Masken” fortsätter framåt
Publicerad: 2019-10-16
Lagbygget
Färjestads målvaktstränare Maciej ”Masken” Szwoch blir kvar i Karlstad och Färjestad BK i ytterligare tre säsonger.

– Det är ett privilegium att få fortsätta här, säger han.

Han är inne på sin femte säsong som målvakternas trygga famn. En famn där det förutom målvaktsarbetet också ingår en stor dos av videoarbete. Masken kryssar mellan uppgifterna.
– Hur stor del av min tid de olika uppgifterna tar är svårt att säga. Det beror lite hur vi går och mår för stunden, men videoanalyssystemet och vårt statistiksystem är väldigt fina hjälpmedel för att nå förbättring, säger han.

Nu får han alltså fortsätta sitt uppdrag i Färjestad BK, och när hans kontraktstid går ut så har han varit i föreningen i åtta år. En ganska unik företeelse i den här branschen.
– Absolut. Just målvaktstränare kanske stannar lite längre om samarbetet fungerar som det ska, men åtta år är en lång tid. Men både jag och min familj verkligen älskar vårt liv i Karlstad, så att få möjligheten att vara kvar är något vi ödmjukt ser fram emot. Karlstad är vårt hem, vår bas och vi ville inget annat än att vara kvar här. Det sporrar att jobba ännu hårdare framöver, för vi är inne på en spännande resa här och det är, som jag sa tidigare, ett privilegium att få vara med på den, menar Szwoch.
{!A}

En som får ta del av Maskens kunskaper under vardagliga former är veteranen Markus Svensson.
– Om man skulle beskriva Masken så är han bra på väldigt många saker. Skulle nog ändå vilja lyfta fram att han är väldigt skicklig rent tekniskt. Han har ett öga för detaljer, men sen är han också väldigt dynamisk i sin träning. Jag som älskar att vara på isen får ibland en klapp på axeln där han säger ”nu får det räcka för idag”. Han kan också säga till oss att vi kan nöta och nöta på det här och det där, men att det kommer att slita väldigt mycket på oss. Den dynamiken, att variera träningen så att man håller sig fräsch och hela tiden utvecklas, en hållbar träning helt enkelt, den är han bra på. Jag lär mig saker av honom hela tiden, säger Svensson.

Att Färjestad nu förlänger med Masken i ytterligare tre år ser GM Peter Jakobsson som ett led i föreningens tänk framåt.
– När vi har kompetent personal i huset så ser vi gärna att vi har en kontinuitet i verksamheten och att vi nu förlänger med Masken känns både bra, kul och naturligt. Han gör ett jättejobb med målvakterna och är en viktig pjäs i allt som har med video- och statistikanalys att göra, säger Jakobsson.
{!B}
{!C}