Proppen ur i tredje när FBK vände och vann
Publicerad: 2020-02-15
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 5-2 (0-0, 1-1, 4-1). Efter en intensiv men mållös första period tog gästerna ledningen i den andra. Jonathon Blum kvitterade innan paus och FBK vände till 3-1 genom Linus Johansson och Gustav Rydahl i den tredje. Gästerna reducerade men Victor Ejdsell och Sebastian Erixon avjorde medvarsitt mål i tom kasse och säkrade tre poäng.

Första perioden

Det var väldigt intensiv hockey från start med hög fart och snabba passningar från båda lagen.
FBK´s Victor Ejdsell kom halvfri i fjärde minuten men stördes i skottögonblicket av Josef Ingman.
Färjestad drog på sig första utvisningen och Brynäs hade ett visst tryck men Markus Svensson i hemmamålet höll tätt.
I elfte minuten fick FBK numerärt överläge och man hade flera avslut men de smet utanför målramen.
Efter sjutton minuter var FBK väldigt nära att ta ledningen i kaoset framför bortamålet men varken Daneil Viksten, Marcus Nilsson eller Jonathon Blum fick pucken förbi en vilt kämpande Samuel Ersson i Brynäsmålet.
Hemmalaget fick en ny chans i powerplay i slutminuten men utan resultat.

Andra perioden

FBK inledde i powerplay efter förra periodens sena utvisning men kom inte närmare än en styrning från Per Åslund som Ersson tog.
Bortabacken Jonathan Sigalet fick öppet läge i sjätte minuten men Svensson kanonräddade för FBK.
Hemmalaget drog på sig två raka utvisningar och klarade av den första på ett bra sätt. Men under den andra satt 0-1-pucken då Victor Söderström skickade in ett höstlöv mot mål från blålinjen och pucken singlade in bakom en skymd FBK-målvakt efter 9:50.
Ju längre perioden gick, ju mer tog FBK över spelet och man tryckte på rejält för en kvittering. Efter ett antal vassa lägen där skotten antingen gick utanför eller räddades av Ersson så kom 1-1 till slut. Jesper Olofsson spelade över till Jonathon Blum på vänstersida och FBK-backen skickade in pucken vi högra stolproten. Målet kom efter 16:52 och var ytterst välförtjänt.
1-1 inför sista perioden, skotten i andra var 10-4 för FBK.

Tredje perioden

FBK fick en kanonstart på perioden där det var klapp-klapp-spel från Victor Ejdsell till Per Åslund som direkt spelade över till Linus Johansson. FBK-kaptenen fick öppen kasse mor Ersson som var bortspelad. 2-1 efter 16 sekudners spel!
FBK fortsatte att dominera spelmässigt och det osade fler hemmamål då Brynäs tog timeout efter sex minuters spel.
Gästerna var nära kvittering kort efter men Jaedon Descheneaus skott men Svensson gjorde en ny, strålande räddning längs isen.

Sen gick det undan, FBK gjorde 3-1 efter fint passningsspel där Marcus Nilsson spelade fram till Gustav Rydahl som styrde in pucken bakom Ersson. 3-1 efter 8:08!
Det dröjde dock bara 37 sekunder då Johan Björk pangade in 3-2 med ett rejält slagskott bakom en skymd Svensson i hemmamålet.
Brynäs plockade ut målvakten med knappt tre minuter kvar och då satte Victor Ejdsell 4-2 i tomm kasse halvminuten senare. det var grinigt på slutet och då passade även Sebastian Erixon på att sätta ett mål i tom kasse och spikade slutresultatet till 5-2.

En grymt skön revansch för FBK efter gårdagens hemmaförlust mot Skellefteå. Nu fanns det vilja och arbetsmoral så det räckte och blev över och det gav tre nya poäng.