Färjestad vann borta mot Malmö
Publicerad: 2021-09-18
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 3-5 (2-3, 0-1,1-1). Färjestad tog sin första trepoängare borta mot Malmö efter en stabil match. Henrik Haukeland var mycket bra i målet, defensiven var stabil och offensivt visade man bitvis upp ett virvlande anfallsspel. Målskyttar: Michael Lindqvist, Mikael Wikstrand, Mattias Göransson, Joakim Nygård och Gustav Rydahl.

Första perioden

Malmö rivstartade första minuterna men det var Färjestad som tog ledningen efter en snabb kontring. Man kom två mot en och Gustav Rydahl passade till slut över till vänster där Michael Lindqvist sköt direkt och Daniel Marmenlind i hemmamålet hann inte över.
Victor Ejdsell hade två fina lägen att öka på och Daniel Viksten träffade ribbans undersida i femte minuten. Istället kom 1-1 där Carl Söderberg tilläts vandra in alldeles ostört och snärta upp pucken i vänsterkrysset efter 8:23.
FBK tog ledningen igen då Mikael Wikstrand slängde in pucken mot mål och den slank igenom bakom en skymd Malmömålvakt bara 33 sekunder efter kvitteringen. Bra jobb av Carl Jakobsson och Pontus Widerström framför m¨ål!
Malmö kvitterade för andra gången efter 14:15 då Carl Söderberg petade in en retur efter att Henrik Haukeland räddat första skottet.
FBK svarade direkt, bara 21 sekunder senare skickade Mattias Göransson in pucken efter att Linus Johansson skymt målvakten. Det var Göranssons första mål i FBK-tröjan.
Färjestad visade upp ett härligt, fartfyllt anfallsspel och kunde gjort ett par mål till i perioden.

Andra perioden

Det blev betydligt tätare och mer fysisk hockey och inte alls lika många målchanser. FBK drabbades av två raka utvisningar mne med aggressivt spel tilläts inte Malmö att skapa några målchanser.
Med sex minuter kvar tog FBK över totalt och skapade långa anfall där Malmö gick på knäna. 2-4-målet kom ganska logiskt men på en för Malmö tråkig felstuds i sargen. Jens Westin sköt upp pucken längs högersidan och Malmömålvakten åkte ut bakom sitt mål för att stoppa pucken. Pucken studsade dock mot en skarv i sargen och rakt ut framför mål där Joakim Nygprd gjorde karriärens enklaste mål i tom målbur.

Tredje perioden

Färjestad hade en tydlig taktik och satte defensiven först med sin tvåmålsledning. Malmö skickade både spelare och puck in mot FBK-målet men Haukeland spelade väldigt starkt och var tät.
Hemmalaget fick stort puckinnehav men hade svårt att få till några vassa lägen framåt mot ett tätt FBK. Med fem minuter kvar stal Joakim Nygård pucken för en hemmaback och kunde stänga matchen men pucken satt i stolpen. Istället kontrade Malmö och Ponthus Westerholm kunde trycka upp 3-4-pucken i nättaket från halvdistans med 4:41 kvar.
Slutet blev en riktig rysare då Malmö plockade målvakten och satsade allt på en kvittering. Här klev Henrik Haukeland fram och gjorde ett antal vassa räddningar innan Gustav Rydahl kunde spika slutresultatet till 5-3 i öppen kasse i slutsekunderna.

Sett över sextio minuter var segern helt rättvis även om det blev önödigt spännande på slutet.
Notabelt var att Malmö inte drabbades av en enda utvisning.