FBK vann efter straffar i Växjö
Publicerad: 2020-09-24
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 2-3 (0-1, 1-1, 1-0, 0-0, 0-1). FBK inledde bäst och hade en 1-0-ledning med mersmak efter första perioden. Växjö kvitterade i andra men Jacob Peterson gav FBK ledningen i powerplay. I den tredje kvitterade Växjö och matchen gick hela vägen till straffar. Där avgjorde Daniel Viksten med enda målet i straffläggningen och bärgade två poäng åt FBK.

Första perioden

Färjestad tog hand om taktpinnen mot Växjö som gjorde sin första match i årets SHL. 1-0 kom redan efter dryga minuten då Daniel Viksten stack från egen zon då hemmaback ramlat och tappat pucken. Den snabbe forwarden kom in i anfallszonen på högersidan och bombade in ledningsmålet rakt upp i högerkrysset.
Växjö fick ett friläge men FBK-backen Linus Arnesson jagade ikapp och störde så Henrik Haukeland i FBK-kassen kunde rädda.
Lagen hade sen varsitt numerärt överläge men utan resultat.

FBK dominerade andra halvan av perioden och radade upp vassa målchanser för Carl Jakobsson, Jesse Virtanen, Daniel Viksten, Pontus Widerström och Gustav Rydahl. Erik Källgren i hemmakassen räddade sitt Växjö från ett betydligt jobbigare underläge. 0-1 i paus kunde, och borde, ha varit mer för FBK.

Andra perioden

Växjö kom ut som ett nytt lag och dominerade första tio minuterna, det var ombytta roller från första perioden. Kvtteringen kom i fjärde minuten då Rickard Gynge styrde in ett backskott.
Joel Persson serverades ett kanonläge på halvdistans men Haukeland räddade starkt.
En hemmautvisning gav FBK lite andrum även om man inte fick till det i powerplay.
När Växjö drog på sig sin andra raka utvisning kom nästa FBK-mål. Gustav Rydahl sköt ett skott som träffade kortsargen och studsade lite konstigt, och turligt, ut till Jacob Peterson vid vänsterstolpen som enkelt kunde lägga in 1-2-pucken.
FBK var det något bättre laget sista fem minuterna men 1-2 stod sig till paus.

Tredje perioden

Växjö gick för en kvittering och det osade hett då man hade ett drygt två minuter långt anfall mot mycket stumma FBK-spelare. Men de grönvita redde ut det och fick till och med ett friläge för Viksten men hemmamålvakten höll tätt.
FBK drog sen på sig två raka utvisningar och vid den andra kom kvitteringen genom Gynge.
Efter halva perioden fick FBK ett numerärt överläge och det var nära ett ledningsmål men varken Ejdsell, Lindqvist eller Virtanen fick in pucken.
Ny chans i powerplay för FBK med fem minuter kvar men man fick inte skotten på mål.

Förlängning

Spel tre mot tre och stora ytor, det var Växjö som var klart närmast, Robert Rosén hade bästa chansen men pucken tog i stolpen.

Straffar

Miss FBK, miss Växjö, miss FBK, miss Växjö. sen kom Daniel Viksten och la kallt upp pucken i högerkrysset. Och när Henrik Haukeland räddade Växjös sista straff var segern bärgad och två poäng med hem till Karlstad.