Vikstens mål avgjorde mot Växjö
Publicerad: 2020-12-12
Eftersnack
Daniel Viksten har haft finfin form under hösten i Färjestad med 10 mål och totalt 21 poäng på 21 matcher inför matchen mot Växjö. Mot serietrean kom ytterligare två mål från skarpskyttens klubba.
– Det har känts bra hela säsongen, passar bra ihop med Peterson och Ejdsell också, så fort vi har pucken i anfallszon så skapar vi farliga lägen, säger Viksten.

Färjestads bäste målskytt så här långt är Daniel Viksten som stod på 10 fullträffar inför hemmamötet mot Växjö. Mot serietrean kom ytterligare två mål från 31-åringens klubba.
3-1 kom sent i andra perioden då FBK kom tre mot en och Victor Ejdsell la in pucken i mitten där Viksten kom.
– Det blev ett väldigt öppet läge, fick mycket tid att tänka och han (målvakten Viktor Fasth) stod ganska långt in i mål så det var ganska öppet, säger han.

I slutet av matchen ledde FBK med 3-2 och Växjö pressade på med uttagen målvakt för en kvittering. Två FBK spelare hade blivit av med klubborna så det var väldigt jobbigt läge. Då fick Viksten tag i pucken i egen zon och satte 4-2 i tom kasse med ett 45-metersskott.
– Vi hade blivit av med två klubbor så jag ville vara rejäl och få ut pucken hårt. Antingen blir det mål eller också icing men då får vi nya klubbor så det var en lite tanke bakom det också, säger tvåmålsskytten.

Formmässigt har Viksten sett fantastiskt pigg ut hela hösten.
– Det har känts bra hela säsongen, passar bra ihop med (Jacob) Peterson och (Victor) Ejdsell också, så fort vi har pucken i anfallszon så skapar vi farliga lägen.
– Peterson hade mycket lägen idag men har gjort mål på slutet så han håller nog i formen ändå.

Vad är det som gör att ni passar bra ihop?

– Ejdsell är stark med pucken och kan göra sin kille, tycker Viksten.
– Peterson har drivet i vår kedja, det ser inte ut att gå så fort men han har bra fart och kan driva upp pucken i anfallszonen.

Ni är väldigt starka med pucken alla tre?

– Jag har ju ingen större (kropps)hydda så jag får använda farten i vändningarna istället, ler han.

FBK-forwarden var dock inte helt nöjd med insatsen mot Växjö.
– Nej, vi släpper till för mycket, måste steppa upp när vi har en ledning. De får spela mycket anfallsspel men vi har så skickligt lag att vi ska kunna få lite längre anfall, tycker han.
– Vi får lära oss lite av det.

Vad avgjorde idag?

– Vi har ju väldigt bra offensiva spelare, det är det som avgör idag, Lindqvists formation gör ju två i powerplay idag.
Sen har man ju Viksten också som med sina 12 mål ligger han 5:a totalt i SHL´s skytteliga.