Succémannen laddar för ligans slutspurt
Publicerad: 2020-02-10
inför match
In på ett bananskal och ut med priset som turneringens bästa forward. Senaste veckan har onekligen varit en ganska intressant sådan för Markus ”Lilliz” Nilsson.

– Det har gått bra och det har varit väldigt roligt, säger han.

Ett återbud gjorde att Marcus Nilsson fick göra sin efterlängtade debut i Tre Kronor. Och vilken debut det blev! 4 poäng på 3 matcher och utsedd till turneringens bästa forward.
– Haha, ja vet inte riktigt hur det där gick till men lite kul är det ju, säger han blygt.

Läste att du hade "hotat" Linus Johansson inför sista matchen?

– Ja sa bara att det var att leverera eller dra och han levererade ju dubbelt. Ska nog "hota" fler gånger, skrattat han.

Och när SHL startar upp sista kvarten av seriespelet så är det ett återbesök i huvudstaden som väntat för Nilsson och gänget.
– Ja, nu drar det igång rejält framöver. Men det är ju det som är kul - att spela matcher. Jag tror jag pratar för de allra flesta när jag säger så.

Återstarten blir mot tuffast möjliga motstånd - Djurgården på Hovet. Med nio raka segrar går hemmalaget för den tionde, medan Färjestad vill fortsätta samla poäng för att behålla tabellplaceringen.
– Vi känner oss pigga och ska ge Djurgården en match i morgon, dä lôver ja, säger Nilsson med sin karaktäristiska dialekt.

Bussen rullar mot Hovet strax efter lunch i morgon och tränare Johan Pennerborn är medveten om vad som väntar.
– Djurgården har gått bra på sista tiden. Vi vet vad de står för och de vill spela med högt tempo och bra fart. En perfekt match för oss att starta upp med, menar han.

Förutom de spelare som varit iväg med sina respektive landslag så fanns alla på is under dagens pass. Men hur lagledningen kommer att formera laget vill inte Pennerborn avslöja.
– Det presenterar vi som vanligt på matchdagen, säger han.

Matchen på Hovet startar klockan 19:00 i morgon kväll och sänds som alltid på Cmore.