Jesse Virtanen tvåmålsskytt mot Djurgården
Publicerad: 2019-04-06
Eftersnack SF1
Spelskicklige FBK-backen Jesse Virtanen var en av lagets dominanter när man vann första semifinalen mot Djurgården med 5-2. Virtanen, som normalt passar fram till målen, stod nu själv för två av målen.
– Viktigast att vi vinner matcherna men visst är det roligare att göra mål än att passa fram, säger han.

Färjestads finske landslagsback var dominant på isen när FBK vann den första semifinalen mot Djurgården. Hemmalaget inledde mycket starkt och fick utdelning.
– Vi spelade bra från start och gjorde en bra första period, enklare att spela när vi startar bra och fick flera powerplay, säger Jesse.
FBK-backen dundrade själv in 1-0-målet i numerärt överläge.
– Alltid kul att sätta direktskott i PP och det var flera spelare framför mål så deras målvakt såg nog inte mycket.
FBK gick upp till 2-0 efter ett blixtsnabbt kontringsmål genom Joakim Nygård innan Virtanen petade in 3-0 en bit in i andra perioden.
– Jag var framför deras mål, jag var ensam och fick en bra passning så det var ganska enkelt att göra mål, säger Jesse.
Har du gjort två mål förut i samma match?
– Vet inte, jag har inte gjort så många, jag är inte säker, skrattar han.
Virtanen vann FBK´s interna poängliga med sina 41 poäng, 6 mål och 35 assist.
– Viktigast att vi vinner matcherna men visst är det roligare att göra mål än att passa fram.

Efter två reduceringar av DIF kunde FBK stänga matchen genom Martin Johanssons 5-2-mål i tom kasse i näst sista minuten.
Lite mer Djurgården i tredje?
– Vi spelade inte lika bra i tredje men de spelade inte till sig så många chanser, så den var inte så illa, tycker 27-åringen.

Ni fick mycket fler chanser mot DIF än mot HV?
– Ja, det är var en helt annan typ av match, mer öppet spel än mot HV, mycket roligare att spela, tycker Jesse.
Tror du att det blir lika öppet spel i nästa match?
– Jag hoppas det, ler han.
DIF spelade inte så fysiskt som ni trodde?
– Nja, vi spelade bra när de dumpade pucken ner i vår zon för vi var snabba på pucken och de hann inte fram för att tacklas, tycker han.

Ert spel i powerplay fungerade väldigt bra idag?
– Ja, alla vet vad vi vill göra med pucken, vi har många olika alternativ och det är bra.
Vad tror du om nästa match i Stockholm på måndag?
– De gjorde bara två mål idag men men de har en bra offensiv och många skickliga spelare, så det gäller att vi spelar ännu tightare och snabbare på måndag.