FBK avgjorde i tredje mot Djurgården
Publicerad: 2018-10-20
Matchreferat
Färjestad - Djurgården 4-1 (1-0, 0-1, 3-0). Efter två täta och intensiva perioder stod det 1-1. I tredje kom rycket då FBK gjorde tre mål på drygt tre minuter till 4-1 genom Johan Ryno, Linus Johansson och Oskar Steen. DIF chansade utan målvakt på slutet, reducerade till 4-3 men då var det bara tre sekunder kvar av matchen.

Första perioden

Det var instensivt, aggressivt och full fart från start från båda lagen. FBK fick ett tidigt men resultatlöst powerplay men behöll initiativet spelmässigt efter överläget. Man hade flera bra lägen att ta ledningen, Axel Ottosson ett närskott i masken på DIF-målvakten Adam Reideborn och Oskar Steen hade en styrning på bortre stolpen där Reideborn gjorde en grym sidledsräddning.
Mitt i perioden kom FBK´s andra chans i numerärt överläge och då kom ledningsmålet. Johan Ryno stod i högerläge och spelade in pucken förbi målvakten där Joakim Nygård hade öppet mål på bortre stolpen. Snyggt!

Gästerna kom upp i slutet av perioden med flera bra lägen men Markus Svensson i hemmamålet spelade mycket bra och höll tätt.

Andra perioden

Det bjöds på riktig svängdörrhockey i mellanakten. Det haglade målchanser och Djurgården hade pucken i mål i fjärde minuten men målet dömdes bort för att FBK-målvakten blev påkörd.
Jacob Josefsson hade DIF´s bästa chans men styrningen gick tätt utanför. Linus Johansson trodde nog att det var mål när han fick pucken vid den bortre stolpen men Reideborn gjorde en makalös räddning i sidled.
Lagen fick varsitt friläge runt åtta spelade minuter, Daniel Brodin sköt utanför FBK-målet medan Jesper Olofssons skott styrdes bort av DIF-målvakten.
Efter 16:41 åkte sig snabbe Nygård fri men hakades och FBK fick straff. Linus Johansson fick chansen men sköt utanför.
Gästerna fick ett powerplay och då kvitteringen. Efter två snabba, diagonala passningar kunde Jacob Johansson sätta pucken högt med 40 sekunder kvar av perioden.

Tredje perioden

Efter några jämna minuter var det FBK som tog över spelmässigt. Daniel Viksten hade en puck i ribban, Johan Ryno tog hand om pucken och bröt in mot mål. Reideborn räddade men Rynos tryckte in returen, 2-1 efter 6:44.
FBK fick powerplay i nästa byte och då styrde Linus Johansson, i DIF förra säsongen, in Mikael Wikstrands backskott till 3-1 efter 7:44. En gyllene FBK-minut!
FBK hade bra utdelning och 4-1 kom efter 9:56. Oskar Steen sköt ett skott som Reideborn tappade bakom sig, DIF-spelare kastade sif för att få bort pucken men stötte in den i eget mål!
DIF chansade nu vilt och plockade målvakten med nio(!) min uter kvar för att spela 6 mot 4. Inget mål den gången men ny chans med fyra minuter kvar och Emil Bemström tryckte upp 4-2-reduceringen i nättaket.
DIF fortsatte utan målvakt och fick in 4-3-pucken genom Jakob Lilja men då var det bara 3 sekunder kvar på klockan.

En välförtjänt seger efter en ny, stark laginsats av FBK.