Tung förlust i Oskarshamn
Publicerad: 2020-10-01
Matchreferat
IK Oskarshamn - Färjestad BK 4-2 (3-1, 1-0, 0-1). Ett effektivt Oskarshamn gick upp till 4-1-ledning efter två perioder. Michael Lindqvist satte sitt andra mål för kvällen och reducerade till 4-2 men FBK tog sig inte närmare och förlorade igen.

Första perioden

En tidig FBK-utvisning gav 1-0 för Oskarshamn då Nolan Zajac sköt från backposition och pucken smet in bakom en skymd Arvid Holm i FBK-kassen.
FBK spelade bra framåt i spel fem mot fem och radade upp chanser men varken Olle Lycksell, Martin Johansson (friläge) eller Daniel Viksten (halvöppet mål men sköt över) resulterade.
I tionde minuten fick FBK powerplay och det small redan efter fem sekunder. vunnen tekning och pucken hamnade hos Michael Lindqvist till höger, "Linkan" fick avancera in i tekningscirkeln och bombade in 1-1 vid bortre stolpen med ett mäktigt slagskott. Per Åslund skymde förtjänstfullt målvakten.

Ny FBK-utvisning i fjortonde minuten och det blev nästan en repris på 1-0-målet, Kim Strömberg sköt och en lite skymd FBK-målvakt.
Nästa numerära överläge fick FBK och man hade flera bra chanser men fick inte in pucken.
Med 35 sekunder kvar sköt hemmalagets back Zajac igen, pucken tog på Pontus Widerströms knä, vilket ställde Holm. 3-1, ett mentalt jobbigt mål.

Andra perioden

Färjestad bytte målvakt, Henrik Haukeland in och Holm ut. FBK inledde väldigt starkt och tog ett bastant grepp om spelet. Man radade upp vassa lägen men Daniel Viksten, Carl Jakobsson och grabbarna fick inte in pucken bakom storspelande Joe Cannata i hemmamålet. Skotten efter sju minuter var 8-2 i FBK-favör.
Istället kunde Oskarshamn sätta 4-1, efter ett riktigt långt anfall. Ett backskott som Joakim Engström styra in bakom en skymd Haukeland, hemmalaget var otroligt effektiva.

Efter målet var det jämnare både spel- och chansmässigt. FBK hade heta lägen för Martin Johansson, Viksten och Jakobsson men Cannata briljerade.

Tredje perioden

FBK hade inget val, det var offensiv satsning som gällde. Men det var farligare bakåt då Zajac var nära ett tredje mål men pucken tog i insidan av högerstolpen.
Efter 6:58 kom den nödvändiga reduceringen, det var Michael Lindqvist som kom i samma högerläge som vid hans första mål. "Linkan" pricksköt in 2-4 i samma nätmaska och gav ny energi åt de grönvita!
Hemmalaget höll uppe spelet väl och tiden rann iväg för FBK. Med 2:31 kvar tog bortalaget timeout och plockade målvakten, men skapade dock inga vassare lägen och hemmalaget vann med 4-2.