Pennan inför Banska: – Det kommer att bli en tuff match
Publicerad: 2019-09-07
chl
Matchdag 4 i Champions Hockey League, och för Färjestads del innebär det en bortamatch i Slovakien mot Banska Bystrica.
– Det är bara att ställa in sig på att det blir en tuff match, säger tränare Johan Pennerborn.

Färjestad blev nollade i Schweiz där Ambr Piotta vann med samma siffror som Färjestad gjorde senast lagen möttes. Trots en stark forcering i slutet kom inte Färjestad ikapp utan hemmalaget kunde vinna med 2-1. Samma kväll (i torsdags) spelade Banska Bystrica sin första hemmamatch - mot München. Ett lag som likt Färjestad stod på två raka segrar innan omgång 3. Även München fick se sitt första poängtapp då slovakerna tog hem segern med 3-2 efter straffar.

Det var dock en match som startade i ett rasande tempo. Samtliga mål under ordinarie tid var gjorda efter 8:06 i den första perioden. Det i en match där tyskarna ägde stora delar av spelet. Skotten på mål var 49-29 deras favör, och tar man också i beaktning den totala skottstatistiken (81-37) så ger det ett sken av hur matchen såg ut.

Efter att halva gruppspelet är avklarat så toppar tabellen en poäng före Färjestad.
{!A}

– Vi har lagt torsdagsmatchen bakom oss och vi har tagit med oss många saker från den matchen. Saker vi gjorde bra och saker vi måste göra bättre. Vi vet att matcherna på kontinenten ser ut lite annorlunda än det vi är vana med hemifrån. Vi måste hålla i både disciplinen och taktpinnen, och gör vi det under dagen så tror jag vi har en bra chans att få med oss tre poäng och på så sätt skaffa oss ett bra utgångsläge inför fortsättningen, säger Johan Pennerborn.

Både Linus Johansson och Victor Ejdsell ådrog sig matchstraff i torsdags, men båda spelar idag. Här är laget mot Banska Bystrica:

Målvakter

75 Arvid Holm (35 Markus Svensson)

Backpar

24 Jonathon Blum - 28 Linus Arnesson
3 Jens Westin - 65 Vojtech Mozik
50 Sebastian Erixon - 7 Johan Ivarsson
33 Albert Johansson

Kedjor

14 Victor Ejdsell - 61 Johan Ryno - 12 Ville Leskinen
10 Marcus Nilsson - 59 Linus Johansson - 22 Per Åslund
18 Axel Ottosson - 25 Martin Johansson - 92 Jesper Olofsson
15 Gustav Rydahl - 27 Oskar Bäck - 31 Carl Jakobsson
23 Victor Sandberg

Matchen sänds på SVT1 och på SVT Play och den startar klockan 14:15.