FBK vände och vann i tredje mot Djurgården
Publicerad: 2018-12-01
Matchreferat
Djurgårdens IF - Färjestad BK 2-3 (2-0, 0-1, 0-2). Djurgården inledde bäst och tog ledningen med 2-0 i första perioden. FBK åt sig in i matchen, reducerade i andra och i tredje så vände man matchen med två mål på tio(!) sekunder.

Första perioden

Det började fartfyllt och intensivt, som väntat. Djurgården var det hetare laget och det var efter en trång situation som 1-0 kom. FBK-målvakten Markus Svensson trodde att han blockerat pucken men den var fri och Nicklas Bergfors kunde enkelt skicka in returen efter 3:13.
Spelmässigt var det relativt jämnt och båda lagen fick chansen i numerärt överläge utan att lyckas. I elfte minuten försökte Jacob Lilja dra in pucken köksvägen men den tog i Svenssons högerstolpe.
Efter 12:45 kom 2-0 efter att DIF checkat fast FBK i egen zon. Lilja spelade in på mål och Emil Bemström trycke upp pucken i högerkrysset från nära håll. Att DIF hade 2-0 i paus berodde på att de hade bättre passningsspel och var betydligt hetare framför båda målen.

Andra perioden

FBK höjde sig betydligt spelmässigt och Djurgården drog på sig tre raka utvisningar. Vid de två första var det hemmalaget som hade farligsate målchanserna efter två mot en-lägen. DIF fikc också chansen med en man mer men gästerna städade bort det på ett bra sätt. När FBK fick sitt fjärde powerplay så small det. Efter vunnen tekning kom pucken till Miachael Lindqvist i högerbacksläge. "Linkan" tog ett skär mot mål och fick iväge ett tungt slagskott som satt högt bakom dittills storspelande Robin Jensen i hemmamålet.
FBK klarade sen ytterligare ett numerärt underläge innan paus.

Tredje perioden

FBK gick på kvitteringsjakt och fick utdelning efter två minuter. Oskar Steen gjorde ett otroligt jobb längs kortsargen och spelade in till comebackande Fabian Zetterlund som nära mål stänkte in kvitteringen med ett direktskott.
Direkt på tekning efter 2-2-målet gick FBK till anfall, Axel Ottosson spelade över till vänster där Marcus Nilsson kom i fritt läge. "Lilliz" direktsköt i första krysset och FBK hade vänt matchen på tio(!) stekheta sekunder!

Nu var det ombytta roller och DIF tvingades jaga. Med 3:24 kvar drog FBK´s Oskar Steen på sig ett matchstraff för tackling i ryggen och FBK hamnade i en besvärlig sits med spel med en man mindre perioden ut. Med 2:17 kvar plockade DIF ut målvakten för spel sex mot fyra. Mikael Wikstrand hade chansen att punktera matchen från egen zon men pucken gick över det tomma målet. trots tung hemmapress på slutet redde FBK ut läget och vann med 3-2.

FBK gjorde som man gjort senaste tiden och höjde tempot rejält i andra och tredje och vänder matchen på ett imponerande sätt! Markus Svensson storspelade åter i målet och utespelarna visade vilken lagmaskin man är, trots att flera tunga namn saknas.
Nu klättrar man, i en väldigt jämn tabell, upp till andraplatsen i serien, tre poäng bakom Luleå. Tre poäng hemma mot Luleå på torsdag så är vi i serieledning!