”Lilliz” vänder hemåt
Publicerad: 2021-04-09
Lagbygget
Efter ett år utomlands är det nu klart att han återvänder till Karlstad och Värmland. Marcus ”Lilliz” Nilsson har skrivit på ett 3-års kontrakt med Färjestad BK.

– Ska bli riktigt roligt att komma hem igen, säger han.

Efter en rekordsäsong i SHL så lockade KHL och Sochi med ett bra kontrakt och ett äventyr. Och äventyr blev det ganska omgående.
– Det började med att vi fick kliva av en buss och gå med all packning över den ryska gränsen. Där blev vi upplockade och kunde fortsätta, säger han.
Med ”vi” menar han kompisen Linus Johansson som även han skrivit på för Sochi. Men strulet slutade inte där.
– Efter nån vecka på plats i Sochi så åkte jag på covid-19 och fick sitta i karantän i ungefär tre veckor, så någon vidare start på äventyret blev det inte. Det blev heller inte någon vidare uppladdning inför säsongen i och med sjukdomen och när det väl startade mötte vi nästan bara topplag. Det blev svårt direkt, menar han.

Efter en tid löstes bland andra Nilsson och Johansson från sina kontrakt, och medan Johansson blev kvar i Ryssland så åkte Nilsson till Schweiz och Langnau i NLA. En klubb han spelade i resten av säsongen. Men nu vänder det hem till Färjestad igen.
– Ja, det ska bli skönt. Året som gått har varit lärorikt och med facit i hand så ångrar jag inte att jag åkte. En liten slant har det blivit och massor av erfarenhet att ha med sig i livet framöver, säger Nilsson som landar i Sverige under fredagskvällen.

Hur ser du på kontraktslängden?

– Skönt att veta var jag ska spela kommande tre åren. Det finns heller inga klausuler i det så det är Färjestad de närmaste tre åren. Jag är jätteglad att vi tillsammans med Peter och gänget kunde komma till en lösning som alla är nöjda med. Förstår att det är ett knivigt läge för klubbarna med pandemin och allt det där, det får man ha stor respekt för.

Nu är det dock bekanta miljöer som väntar i tre säsonger framöver.
– Jakobsson har hållit god kontakt hela året och jag har hela tiden känt att jag är välkommen hem när jag önskar och det har varit skönt att ha den vetskapen. Nu slår vi ner bopålarna där hemma och jag är laddad till tusen för att få klä på mig den vackraste tröjan igen och framför allt få vinna och fira med fansen, säger den nyblivne husägaren.

– Det känns skönt att ha Lilliz hos oss igen. Vad han bidrar med på isen är ingen hemlighet, men han är också en bra karaktär vid sidan av isen. Han visar vägen i träning och hans goda humör lättar upp vilket omklädningsrum som helst. Vi är jätteglada att ”tian” är hemma igen, säger GM Peter Jakobsson.