FBK tog en gruvlig revansch på Mora
Publicerad: 2019-03-02
Matchreferat
Färjestad BK - Mora IK 8-3 (4-1, 1-1, 3-1). Hemmalaget avgjorde redan i första perioden där man bjöd på en sprakande hockey och man gick upp till 4-0. FBK hade full kontroll och det blev hela 8-3 till slut.

Första perioden

Ojojoj, vilket revanschhumör FBK var på efter gårdagens 0-3-förlust uppe i Mora. Inför en välfylld Löfbergs Arena satte man an tonen från start med fartfyllt och tufft spel och man skapade massor med målchanser. 1-0 (5:43) då Sebastian Erixon sköt från backplats och Daniel Viksten styrde. Janne Juvonen halvräddade, pucken hamnade bakom honom och Joakim Nygård var snabbast och stötte in pucken.
2-0 (11:51) då Oskar Steen vid vänster tekningscirkel fick på en riktig handledskanon rakt upp i inneribban.
3-0 (16:09) satte Jesper Olofsson i powerplay med ett rungande slagskott från halvdistans, Linus Johansson skymde Juvonen perfekt.
4-0 (17:19) när Daniel Viksten vände upp mitt i anfallszonen och snärtade in pucken i högerkrysset. Wow, vilken utdelning!
Mora reducerade till 4-1 halvminuten senare då Niki Petti tryckte upp pucken i det bortre, vänstra krysset bakom en chanslös Adam Werner.
4-1 i paus efter 24-10 i skott och då hade ändå båda lagen missat ett antal vassa målchanser.

Andra perioden

Mora bytte målvakt och Christian Engstrand kom in. Det bjöds på tätare och tightare hockey i mellanakten där Mora bitvis hade ett litet, spelmässigt övertag. Man hade en puck i ribban efter Alexander Hilmerssons skott som Adam Werner styrde upp.
Spelet böljade ordentligt men det var inte lika många öppna lägen som i inledningsperioden.
Efter halva perioden kom 5-1 efter att Alexander Reichenberg tagit sig in i mitten och sköt ett skott som smet in vid vänsterstolpen. Carl Jakobsson skymde perfekt och Engstrand såg aldrig pucken.
Mora fick powerplay och då kom reduceringen till 5-2 genom Adam Masuhr som fick på en riktig kanon från blålinjen.

Tredje perioden

FBK grusade alla Moras planer på poäng då Michael Lindqvist pricksköt in 6-2 redan efter 1:44. Energin gick ur gästerna lite grann och hemmalaget kunde spela ut. 7-2 kom i powerplay och det var Oskar Steen som pricksköt in pucken i krysset i powerplay.
Mora reducerade till 7-3 genom Mattias Bromé som styrde in pucken framför mål med knappa sex minuter kvar. FBK svarade med att Oskar Steen styrde in 8-3 under en avvaktande utvisning, Steens tredje mål för kvällen.

Publiken (8211) gav spelarna stående ovationer sista minuten och det var de värda efter en grymt stark match där alla bidrog till segern.