Nygård i hysterisk målform
Publicerad: 2020-12-12
Eftersnack
Hösten var trög för Joakim Nygård då hans skadade finger ställde till det. Men efter operationen och några matchers spel verkar han funnit toppformen. 2 mål mot Växjö innebär 5 mål på de 4 senaste matcherna.
– Det var skönt att hänga två i powerplay som varit lite halvtungt för oss, säger Nygård.

Joakim Nygård var SHL´s fartfantom och Färjestads bäste målskytt förra vintern med sina 21 mål. När han inledde denna säsongen hade han en fingerskada och det konstaterades snart att operation var nödvändig. Efter rehab och några tröga matcher har formen stegrats rejält. Mot Växjö var han tillbaka i gammalt gott slag med blixtrande skridskoåkning och vassa avslut. Han gjorde FBK´s båda mål när man vände 0-1 till 2-1 i andra perioden.

Tillbaka i toppform?

– Ja, det känns bra just nu, ler han.
1-1-kvitteringen kom efter att Jesse Virtanen skjutit och Nygård styrde upp pucken i högerkrysset, otagbart för Viktor Fasth i Växjömålet.
– Får en klubba på Jesses skott, säger han anspråkslöst.

Hinner du tänka nåt på en sån styrning?

– Vissa kanske gör det men inte jag, jag kastar bara dit klubban, det blev perfekt, skrattar han.

2-1-målet föregicks av Michael Lindqvists fina backhandframspelning.
– Jättefin pass av "Linkan", jag försöker bara hitta en yta i mitten där och få på ett bra "nyp" (= skott), säger "Jocke".
– Det var skönt att hänga två i powerplay som varit lite halvtungt men får med oss lite självförtroende idag.

Han var dock inte helt nöjd med lagets insats över sextio minuter.
– Vi gör bra saker men blir lite passiva ibland, tycker han. – Men vi är heta när lägena ges, det är bara att hålla i det och rätta till lite saker i spelet till imorgon.
– I andra perioden var vi bra, får långa anfall på dem och kunde gjort nåt mål till.

Fem mål på de fyra senaste matcherna kallas för målform.
– Ja, det studsar min väg nu, det känns bättre i spelet, känner mig piggare och fräschare, säger 27-åringen.
– Med mål kommer självförtroendet och med självförtroende spelar man bättre hockey.

Du spelar mot Örebro imorgon , på tisdag mot Rögle också?

– Ja, jag tror det, det ska vara nåt möte på söndag, vi får se efter det. Agenten sköter allt snack så jag får väl höra från honom.

Spel i Edmonton Oilers väntar.

– Är taggad på att dra igång, vill ha en skadefri säsong därborta det ska bli kul att se vad man kan göra, säger han.

Förberedelserna nästan perfekta inför NHL med stegrad form och många mål?

– Ja, det var ju det här jag var ute efter, är jättetacksam för att jag fått komma hit och spela, jag behövde matcher, säger "Jocke" som bara spelade 33 matcher i NHL förra säsongen pga skada och coronan.

Vi kan nog konstatera att alla FBK-fans är minst lika tacksamma för att Nygård kom till FBK och förgyllde hösten i den grönvita dressen med sin snabba skridskoåkning och vassa målskytte.