Olofsson bjöd på fantastiskt solomål
Publicerad: 2019-03-09
Eftersnack
Färjestad tog en viktig bortaseger mot seriens bästa hemmalag när man vann i Växjö med 2-1. Avgörande 2-0-målet gjorde Jesper Olofsson efter en fantastisk soloprestation.
– Fasth sjönk ihop lite i målet och lämnade en lucka, gött att se pucken gå in, säger Olofsson.

Färjestad stod för en ny, imponerande insats när man besegrade seriens bästa hemmalag, Växjö, med 2-1.
– Ja, vi spelade fantastiskt bra, säger Jesper Olofsson.
– Vi visste att de är hemmastarka men vi är tvåa i serien av en anledning och en bit före dem i tabellen, säger Olofsson.
– Det gällde att inte visa för stor respekt utan våga att spela vårt eget spel.
Inledningen på matchen blev minst sagt ryckig med flera utviningar.
– Ja, det blev en krånglig start men jag tycker att vi klarade oss bra med en man kort.
Och du var nära att sätta ledningspucken efter elva minuters spel?
– Pucken tog i ribban och studsade ner på mållinjen men det kändes tidigt att den aldrig var inne, säger FBK-forwarden.
– Vi undrade varför domarna blåste av spelet men de ville väl kolla videon och bad om ursäkt efteråt.

I andra perioden kunde Michael Lindqvist trycka in 1-0-pucken i powerplay innan hemmalaget tog över spelet ganska rejält.
– De hade mycket puck och mycket av spelet men vi spelade bra försvarsspel och de hade inte så många vassa lägen, tycker Olofsson.
Mitt i hemmapressen kom en kontring för FBK och Olofsson stod för en av säsongens satarkaste soloprestationer när han lurade ut hemmabacken Arvid Lundberg till korvkiosken och kallt lyfte upp pucken i högerkrysset bakom Viktor Fasth, rena drömmålet!
– Det gick fort och jag vickade bort backen och kom fri, minns han.
– Fasth sjönk ihop lite i målet och lämnade en lucka, gött att se pucken gå in.
Lyftningen var ganska lös, förra säsongen gjorde Lindqvist och "Lilliz" Nilsson mål med samma typ av avslut, har du pratat med dem om det?
– Haha, ja, jag pratade faktiskt lite med "Lilliz" efter matchen om det. Men jag kom med sån fart och så nära mål så jag kunde bara lyfta upp pucken, det blir svårt för målvakten.

I tredje reducerade Växjö men trots kvitteringsjakten klarade FBK av att försvara sin ledning på ett imponerande sätt ända till slutsignalen.
– Vi har tightat till försvarsspelet sen nyår, vi gjorde lite justeringar tidigare under säsongen som vi kände oss mer bekväma med, säger 26-åringen. – Idag kanske vi spelade lite tråkigt emellanåt i tredje med icingpuckar och blockeringar men det rycker ju sönder deras spel med många avbrott. Sen har vi en fantastisk målvakt därbak (Adam Werner).
– Jag tycker att vi spelade väldigt stabilt idag sett över hela matchen och trots 2-1-ledning vågade vi fortsätta spela vår hockey och anfalla.
Jo, anfall är bästa försvar, sägs det…

Nu väntar en ren seriefinal på tisdag hemma i Löfbergs Arena mot Luleå som är en poäng före i tabellen.
– Det blir galet kul, det verkar bli fullsatt så vi kommer att ge järnet, det lovar jag!