Färjestad sköt in pengar till Alliansen
Publicerad: 2019-05-07
Målcirkeln
Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål.

Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Färjestad Bk fick ihop 60 000 kronor. Pengar som man valt att skänka till Färjestad BK Hockeyallians.

– Färjestad BK väljer att oavkortat skänka eventuella pengar som görs ifrån Betssons ”målcirkel” till FBK Alliansen. FBK Alliansen består av samtliga hockeyklubbar i Värmland samt Värmlands hockeyförbund. Pengarna kommer att dedikeras till utveckling och rekrytering av spelare, ledare och ideella krafter i hela Värmland. Vi kommer själva inte att ta del av pengarna, säger Mats Tågmark, marknadschef i Färjestad BK.

SHL valde att inte ta in en ny sponsor inför slutspelet utan stärkte i stället samarbetet med spelbolaget Betsson. Initiativet #målcirkeln drogs igång för att ge klubbarna en möjlighet att skänka pengar till en organisation som de själva brinner för.

– Den kommersiella delen är så klart oerhört viktig, men när Betsson kom med denna idé kände vi att vi både stöttar klubbarna och engagerar fler, och samtidigt stöttar områden utanför hockeyn, säger Michael Marchal, vd för SHL.

– Även om hela slutspelet var otroligt spännande i sig, så är vi oerhört stolta över att ha kunnat erbjuda denna extra krydda. Dels vad det gäller adderad spänning och dels finansiellt stöd till klubbarnas engagemang utanför isen, säger Jonathan Haeggstam, Sverigechef på Betsson group.

Färjestad BK/SHL