Lindqvist: – Vi är besvikna på vår insats!
Publicerad: 2022-12-01
Eftersnack
Rögle var länge numret större än Färjestad och gick upp till en 3-0-ledning. Efter Michael Lindqvists två mål nosade man ändå på poäng men föll till slut.
– Det räcker inte här nere, säger en besviken Lindqvist.

Färjestad inledde ganska bra borta mot Rögle och Per Åslund hade en puck i stolpen i matchinledningen.
– Vi kommer ut ganska bra första 10-12 minuterna men sen tar Rögle över när de gör 1-0 och 2-0 kort efter, tycker Michael Lindqvist.
– Sen blir vi ganska små och andra perioden är inget vidare från vår sida. Vi är sena i allt, känns det som. De är först på alla puckar och då blir det tufft.
Ni tog timeout i andra perioden, vad sa tränare Mitell till er då?
– Han tyckte att det var för dåligt och tyckte lite om vad vi skulle göra och inte göra. Han sa några väl valda som vi behövde höra.
Typiskt nog kom 3-0 bara minuten efter timeouten. Men Lindqvist såg till att Färjestad kunde hänga kvar i matchen med sitt 3-1-mål, i powerplay, när han pricksköt in pucken.
Ett typiskt "Linkanmål"?
– Får åka in och sikta och skjuta, måste berömma "Åsa" (Per Åslund) där som skymmer, han är enormt bra på det där.

Färjestad laddade om inför tredje perioden och gick ut och gav det en ordentlig chans. Man vann bl a skotten med hela 18-5. Lindqvist kunde stöta in 3-2-målet med drygt två minuter kvar men det slutade med 4-2 i tom kasse för Rögle.
– Vi repar oss lite i tredje perioden, gör en ganska bra tredje men det räcker inte här nere. Vi är besvikna på vår match, suckar 28-åringen.
– Vi visar ändå lite styrka att vi är med hela tiden och är nära att kunna skaka fram en sudden. Men vi vet att vi måste vara bättre för att vinna så vi är besvikna på vår insats.

På lördag väntar formstarka Timrå hemma i Löfbergs Arena.
– Det kommer att bli en tuff match, Timrå har en bra trend och har vunnit en del på slutet, säger han.
– Vi vann ganska komfortabelt däruppe i början av säsongen men de har nog blivit mycket bättre sen dess.
– Men vi vet att vi är ett bra lag i grunden och vi kommer att göra en mycket bättre match på lördag så vi ska se till att vinna.

FBK´s skarpskytt har kommit i ett riktigt målstim med 4 må¨l på de 3 senaste SHL-matcherna.
– Alltid kul att göra mål men idag betyder det ingenting. Det är viktigare att vinna matchen!

Webredakt Hans-Göran Bäckström