Femetta för Färjestad i Malmö
Publicerad: 2022-02-03
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 1-5 (1-1, 0-1, 0-3). Mattias Göransson pangade in en tidig ledningspuck men Malmö kvitterade innan paus. FBK tog åter ledningen i den andra genom Daniel Viksten. I den tredje spädde Victor Ejdsell på med två raka mål innan Per Åslund satte 1-5 i tom kasse på slutet.

Första perioden

Färjestad fick en kanonstart då Victor Ejdsell skickade in pucken i mitten där Mattias Göransson klippte till direkt. Skottet var stenhårt och Daniel Marmenlind i Malmömålet var chanslös. 0-1 efter 1:13!
Lance Bouma var nära att kvittera efter två minuter men pucken tog i högerstolpen.
Hemmalaget hade ett spelmässigt övertag men FBK-målvakten Dominik Furch höll tätt. FBK drog på sig första utvisningen men Malmö syndade en minut senare och det var spel fyra mot fyra. Då tappade Mikael Wikstrand olyckligt pucken vid eget mål och Fredrik Händemark kunde helt ren trycka in pucken bakom Furch från nära håll. 1-1 efter 10:19.
Malmö fdominerade spelmässigt men FBK hade de de vassaste chanserna. Efter fjorton minuter åkte sig Joakim Nygård fri men Marmenlind räddade. Malmö höll på att göra självmål i sextonde minuten men den misslyckade rensingen tog i stolpen på det egna målet. Daniel Viksten fick sitt favoritläge på högersidan i slutminuten men Malmömålvakten räddade.

Andra perioden

Malmö inledde klart bäst och Furch fick jobba hårt i FBK-kassen. Det var kanske inte helt logiskt att FBK kontrade genom Joakim Nygård och spelade över till Daniel Viksten till höger och fri pangade FBK-sniperna in 1-2 rakt upp i högerkrysset efter 3:26. Prickskytte av högsta kvalitet!
FBK fick några långa anfall där det osade fler bortamål men Marmenlind höll tätt.
I trettonde minuten höll Arvikafostrade Johan Olofsson på att rinna igenom men Furch räddade. Daniel Viksten fick sin tredje chans fri på högerkanten i artonde minuten men nu smet pucken tätt utanför.

Tredje perioden

Malmö inledde åter bäst i perioden men kom inte till några vassa lägen. FBK jämnade ut spelet och Marcus Nilsson tog sig igenom Malmöförsvaret i sjätte minuten Hans backand vållade dock inte Marmenlind några större besvär. Halvminuten senare fick FBK ett numerärt överläge och då kom 1-3-målet. Joakim Nygård, bakom målet, spelade fram perfekt på Victor Ejdsells klubba och dagens FBK-kapten tryckte in pucken från nära håll efter 6:51.
Tvåmålsledningen gjorde det betydligt tryggare för FBK som nu effektivt spelade på sin ledning mot ett Malmö som hade ett stort puckeinnehav. Hemmalaget skapade lägen men skotten gick utanför eller hamnade hos trygge Furch i FBK-målet.
När Victor Ejdsell kontrade själv på vänsterkanten i 14:e minuten avgjordes matchen definitivt. Ejsdells backhansskott var absolut stehårt upp i första krysset, 1-4! Malmö fick en liten strimma hopp med 3:49 kvar då FBK drog på sig en utvisning. Malmö plockade målvakten för spel 6 mot 4. Ny FBK-utvisning med 2:21 kvar gav spel 6 mot 3 för hemmalaget. Gästernaa offrade sig hårt och redde ut underläget och Per Åslund spikade 1-5 i slutminuten i tom kasse.

Dominik Furch stod åter för en riktigt stark insats mellan stolparna, hela laget presterade och spetsspelarna levererade.