Adam Werners första nolla i SHL
Publicerad: 2018-10-27
Eftersnack
Adam Werner fick äntligen presentera sig fullt ut som målvakt, i tredje matchen från start kom första nollan i 6-0-segern borta mot Brynäs.
– Det kändes riktigt bra och stabilt idag, säger FBK-målvakten.

Efter två säsonger i Björklöven kom Adam Werner hem till Färjestad som målvaktspartner till rutinerade Markus Svensson, redo att ta nästa steg i sin lovande målvaktskarriär. Matchen mot Brynäs innebar hans tredje matchen från start och nu kunde han spela helt avslappnat. Han visade upp ett lugnt agerande i alla situationer, något som kanske inte helt varit fallet i hans första matcher i FBK.
Mot Luleå fick han hoppa in efter Markus Svenssons skada i första perioden och hann inte tänka så mycket. Den riktiga debuten borta mot Mora var nervigare.
– Det var min första SHL-match från start och man hann tänka en del, det var lite nevöst, säger han.
Och mot Rögle hemma senast i torsdags var det ännu värre.
– Ja, det var riktigt spänt och det slank in en billig puck där direkt, erkänner han.
– Det var en väldigt speciell match, hemmadebuten är en sån där match man drömmer om länge.

I kvällens möte borta mot Brynäs var all nevositet som bortblåst. Han spelade väldigt stabilt från första nedsläpp, med bra positionsspel och med självklar pondus i sitt spel.
– Jag försökte se den här matchen lite mer som en vanlig match och det gick rätt bra, säger han.
– Jag fick några skott utifrån på mig i första perioden och kom igång bra.
I andra perioden blev det tuffare, Brynäs fick upp tempot och FBK drog på sig utvisningar. Hemmalaget skapade en räcka heta chanser med flera frilägen. Men reslige Adam (196 cm lång) gjorde sig stor och lämnade inte mycket nät att skjuta på och räddade samtliga skott.
– Hela laget hjälpte mig bra och tog hand om returerna, säger han.
– Chanser släpper man alltid till i hockey och då gäller det att kliva fram som målvakt, jag tror att jag fick tre puckar i huvudet idag. Men det är kul att spela med det här laget framför sig.
Och klev fram, det gjorde han, i tredje matchen från start höll han sin första nolla som målvakt i SHL. Skönt?
– Ja, självklart, men det är ett helt lag bakom den här segern, jag gör ju inga mål framåt, ler 21-åringen.

Efter kvällens strålande insats är hans statistik förbättrad till 92,71 % i räddningar (8:a i SHL) och 1,80 insläppta mål per match (6:a i SHL). Fina siffror!