Joakim Nygård: – Mycket känslor, tacklingar och fysiskt spel.
Publicerad: 2019-03-22
Eftersnack KV1
Trots att Färjestad tog ledningen med 1-0 genom Joakim Nygård så föll man i förlängningen mot HV71 i en tät, tuff och bitvis grinig match.
– Ett krig därute, mycket känslor, mycket tacklingar, mycket fysiskt spel, en matchbild man kunde räkna med, sammanfattar Nygård.

Färjestad gjorde en bra första period och borde nog gjort något mål där.
– Ja, vi kommer ut jättebra, ligger på dem hårt och är fysiska och skapar chanser men får inte hål på dem, säger Joakim Nygård.

FBK´s ledningsmål kom långt in i tredje perioden och det var Nygård som tryckte in pucken i powerplay.
– Fick en fin passning av "Lilliz" (Marcus Nilsson) så det var bara att raka in den, säger han.
Men du var hårt uppvaktad, hade två spelare på dig. – Ja, tryckte på för kung och fosterland och fick in den, ler han.
Kvitteringen kom med 50 sekunder kvar, en kalldusch.
– Riktigt tufft mål, medgav han.
Svårt att skaka av sig det inför sudden?
– Nej, jag tycker vi gjorde en jättebra sudden och skapar lägen och de de skapar inte så mycket,.
– Men de får målet i powerplay och det är 1-0 i matcher till dem. Men det är först till fyra så det är bara att köra på.

Ni hade gott om chanser att avgöra själva?
– Ja, men det kändes som att HV hade lite marginalerna på sin sida idag.
Hur sammanfattar du första kvartsfinalen?
– Ett krig därute, mycket känslor, mycket tacklingar, mycket fysiskt spel, en matchbild man kunde räkna med, säger Nygård.
Vad tror du om matchbilden på söndag?
– Det kommer vara exakt samma matchbild som idag, skulle jag tro, det kommer att vara mycket känslor igen det kommer att tacklas och skjutas, det är så här matcherna kommer se ut hela matchserien, tror Nygård.
– Men vi får kolla lite på matchen igen imorgon och se vad vi kan göra bättre till på söndag.
FBK´s fartfantom och skyttekung togs givetvis hårt av HV, precis som alla lag gör med motståndarnas bästa spelare. Hur ska du göra för att komma loss, du var hårt uppvaktad ikväll?
– Bara att fortsätta som jag gjort, försöka åka mycket och hitta ytorna, säger Nygård.
– De får stå och slå lite som de vill men det får man ta när det är slutspel.
Stor skillnad i domarnivå mellan serie och slutspel?
– Så är det men det får man räkna med, smärta är lite skönt ibland, ler han.
Nu gäller det att skaka av sig matchen?
– Bara en match spelad, sex matcher kvar, säger 26-åringen lugnt.
– Vi ska ta revansch på söndag!