FBK vann i förlängningen mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-02-04
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 3-2 (1-0, 0-2, 1-0, 1-0). FBK tog ledningen genom Per Åslund i första perioden men Oskarshamn vände till 1-2 i den andra. Jacob Peterson kvitterade till 2-2 i sista perioden innan Olle Lycksell avgjorde matchen för FBK i förlängningen.

Första perioden

Färjestad fortsatte som man avslutade senast i Oskarshamn men hög press, hemmlaget vann pucken högt när IKO-spelarna fick ont om tid i uppspelsfasen. FBK skapade lägen och tryckte på för ett ledningsmål, närmast var Per Åslund men pucken tog i ribban.
Gästerna fick första numerära överläget och där var det kvitterat i ramträffar när Max Veronneaus puck, via Henrik Haukeland, tog i högerstolpen.

FBK fick nästa chans i spel fem mot fyra ochdå spräcktes målnollan. Michael Lindqvist var på vänstersidan och spelade in till Per Åslund mitt framför mål. Åslund sköt direkt och målvakten Joe Cannata hann aldrig reagera, 1-0 efter 14:40.
Dryga minuten senare var det nära igen men Jakob Forsbacka Karlssons skott träffade ribban. Gästerna avslutade perioden bra men Haukeland i hemmamålet var tät.

Andra perioden

FBK fick en jättechans efter en minut i ett två mot en-läge men Daniel Vikstens direktskott räddades starkt av Cannata.
Kvitteringen kom istället efter en smart passning till Kim Strömberg som tog emot pucken vid mål och lurade Haukeland i samma rörelse, han fick tom bur till 1-1.
Oskarshamn spelade lite tyngre, snabbare och tog över spelmässigt. FBK drog på sig en utvisning som man spelade bort på ett bra sätt.
Bortalaget kom snabbare och rakare till målchanser, det var lite ombytta roller från första perioden. Backen Adam Janosik sköt från blålinjen och pucken satt vid högra stolpen bakom en helt skymd FBK-målvakt. 1-2 efter 9:46 IKO hade vänt.

I fjortonde minuten hade IKO en vass dubbelchans att öka på sin ledning men Haukeland och FBK-försvaret täckte bort skotten.
FBK saknade lite i intensitet, tuffhet i närkamperna, fart på passningarna och man hade färre målchanser.

Tredje perioden

FBK jagade kvittering men hade svårt att komma till några bra lägen, gästerna spelade tätt i försvaret och höll hemmaspelarna på utsidan. IKO hade hela tiden farliga spelvändningar där man gick hårt offensivt för att jaga trean.
FBK fick ett powerplay i sjunde minuten men fick inte till det.
I tolfte minuten hade FBK ett längre anfall och det slutade med att Jacob Peterson på egen hand fixade kvitteringen. Från höger tekningscirkel satte han pucken högt i första krysset, 2-2!
Båda lagen hade några längre anfall och gick för ett avgörande under ordinarie tid men det var 2-2 efter 60:00 minuter.

Förlängning

Båda lagen spelade disciplinerat och det var få målchanser. Efter 1:58 kom avgörandet då Martin Johansson drev upp pucken och passade ut till vänster. Där kom Olle Lycksell och pricksköt in 3-2-pucken på den bortre stolpen.
Bonuspoängen till FBK och det ska man nog vara nöjda med sett över hela matchen.