FBK bröt förlustraden i Leksand
Publicerad: 2021-01-23
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 2-3 (1-0, 0-1, 1-2). Färjestad stod för en grym arbetsinsats när man vände och vann i Leksand. Albert Johansson kvitterade i andra perioden, Jacob Peterson gjorde 2-1 och Victor Ejdsell styrde in avgörande 3-2 i tredje. Målvakten Henrik Haukeland stod för många bra räddningar i jämn och tät match.

Första perioden

Färjestad inledde positivt med bra fart och bra aggressivitet. man fick första chansen i numerärt över läge där Michael Lindqvist hade två bra avslut men Janne Juvonen i LIF-kassen räddade.
I nionde minuten fick hemmalaget powerplay och där är man bra. Henrik Haukeland i FBK-kassen räddade skotten som kom men när FBK blivit fulltaliga igen kom 1-0-målet. En diagonalpassning från Matt Caito över till Carter Ashton på högersidan och direktskott, Haukeland var chanslös i sidled efter prick elva minuter.

I trettonde minuten fick Daniel Viksten och Jacob Peterson chansen mot en ensam hemmaback men Peterson fick ingen ordning på avslutet.
Leksand fick ett nytt powerplay där man tryckte på för ytterligare mål men Haukeland räddade allt, bl a två styrningar från Oskar Lang. Kort efter kom Peter Cehlarik på vänsterkanten och sköt men Haukeland plockade elegant.

Andra perioden

FBK inledde bäst och man satte hög press på Leksand. Efter 3:25 gav det utdelning, efter ett långt anfall. Albert Johansson kunde kliva in i mitten efter en krock mellan två hemmaspelare och från halvdistans pricksköt han in kvitteringspucken högt vi högerstolpen.
Efter målet var det Leksand som tryckte på ganska rejält för ett ledningsmål men Haukeland var tät i FBK-målet.
Efter nio minuter jämnade FBK ut spelet och det var chanser åt båda håll. De båda målvakterna Juvonen och Haukeland såg dock till att det var 1-1 inför tredje perioden.

Tredje perioden

Leksand tryckte på rejält första minuterna där man skickade in både puck och spelare mot FBK-kassen. Det blev rörigt flera gånger om men Haukeland höll tätt med vissa besvär.
I sjunde minuten hade FBK ett långt, tungt anfall med flera avslut, Adam Ginning med bästa läget men det styrdes tätt utanför.
Hemmalaget drog på sig nästa utvisning men FBK lyckades inte utnyttja läget, trots ganska bra PP-spel.

Efter 11 minuter stoppade Jonathon Blum på blålinjen och spelade fram till Jacob Peterson som enkelt la in 1-2-pucken mellan benen på Juvonen.
Hemmalaget kvitterade dock efter 13:57 då Alexander Lundqvist i röran lyckdes trycka in pucken.
FBK svarade knappa minuten senare då Albert Johansson fick på en riktig kanon, Victor Ejdsell var på pucken lite lätt och styrde in den vid vänsterstolpen. 2-3!
Leksand plockade målvakten med tre minuter kvar för spel sex mot fem och tryckte på rejält för en kvittering. FBK offrade sig helhjärtat och täckte skott, Haukeland tog de som nådda mål.

3-2 innebar första 3-poängssegern för FBK under januari och förlustsviten därmed bruten.