Färjestad BK och Joel Nyström förlänger samarbetet
Publicerad: 2022-11-26
Lagbygget
Han har spelat hockey i Färjestad BK i hela sitt unga liv. Redan förra säsongen nåddes en pojkdröm i och med att han var en av många hjältar i det lag som till slut fick lyfta Le Mat. Nu är det klart att resan i moderklubben fortsätter.

– Jag lever en dröm, säger Joel Nyström.

Från att ha gjort en ”se-och-lära”-säsong 20/21 så klev Joel Nyström in i laget på allvar under den förra säsongen. Han spelade 46 av 52 matcher i grundserien och samtliga i det slutspel som skulle få sitt slut på Stora Torget i Karlstad. Att där och då, dagen innan sin tjugonde födelsedag, få stå och ta emot stadens jubel är få förunnat.

Nyström är draftad av Carolina Hurricanes, och det är ingen hemlighet att det är dit han vill.
– Det tror jag alla som är i min position drömmer om – att få möjligheten att testa sig med de bästa i NHL. Men här och nu är jag jätteglad att få förlänga med Färjestad. Det är min klubb, här har jag alltid spelat och det är här jag vill vara, säger han.

Säsongens karaktär hittills har gjort att Nyström fått mycket istid.
– Aldrig kul när lagkamraterna skadas så de inte kan spela. Å andra sidan är det en bra utbildning för mig att få tugga i mig mer istid, att lära mig att göra det rätt. Det är en stor skillnad att kliva upp från kanske 15-16 minuter per match till över 20. Man får tänka lite annorlunda, men det är samtidigt bara kul att få spela mycket, menar Nyström.

Kontraktet, som börjar gälla 1 maj, är skrivet över kommande säsong. En lösning som alla parter kände sig bekväma med.
– Vi är såklart glada att få fortsätta att jobba med Joel och göra allt vi kan för att han ska bli så bra som möjligt. Han har tagit en stor plats i laget redan nu, men det finns fortsatt saker i hans spel att jobba med, vilket det gör med alla 20-åringar, menar Wallin.

Något som Nyström stämmer in i.
– Jag behöver bli bättre över hela banan. Jag är en offensiv back, men måste fortsätta jobba med den biten också. Jag ser en fortsättning i min moderklubb som den bästa miljön för att bli bättre. Jag är i en klubb jag känner mig hemma i, jag har bra lagkamrater och tränare. Kan inte bli bättre.

Hur ser du planerna framåt i tiden?

– Som sagt, jag har en dröm om att få testa spel i NHL. Men fram till det kanske händer så är Färjestad mitt hem. Det har det alltid varit, och jag hoppas att det fortsätter att vara så, avslutar Nyström.
{!A}