Wikstrand: – Surt, vi krigar och sliter men det räckte inte.
Publicerad: 2018-11-01
Eftersnack
Färjestad var 57 sekunder från att vinna alla tre poängen mot Skellefteå, då kom kvitteringen till 2-2. Bara 1:34 avgjorde bortalaget och FBK fick bara med sig en poäng.
– Synd att det inte höll hela vägen, suckar lagkaptenen Mikael Wikstrand.

Matchen mot Skellefteå började bra för Färjestad och Mikael Wikstrand satte 1-0 efter 2:55.
– Bra tekning där av "Otto" (Axel Ottosson), jag skjuter mellan benen på deras back som försökte komma upp i skottlinjen så målvakten ser den nog lite sent, säger FBK-kaptenen om sitt mål.
Sen ökade Jesse Virtanen på till 2-0 i powerplay i slutet på perioden.
– Kul för Jesse att få göra första för säsongen, det behöver vi framöver, en grym spelare så det är skönt att han får lite självförtroende, säger Wikstrand.

Andra perioden blev tung sett med Färjestadsögon.
– Ja, det började sisådär, de fick fyra minuter i PP och gjorde mål, vi får några långa byten och fick inte stopp på dem, säger FBK-backen.
– Samtidigt tycker jag att vi reder ut det helt ok även om vi släpper till mycket men Adam (Werner, FBK-målvakten) står ju på huvudet där bak.

Efter en svag andraperiod, vad sa ni inför tredje?
– Att komma ut tillbaka till vårt spel och det tycker jag att vi gjorde, vi gör en stabil och bra tredje period, synd att det inte höll hela vägen, suckar han.
– Men de är bra när de får lägena, syn att vi inte kunde hålla undan sista minuten.
Veteranen Jimmie Ericsson kvitterade med 57 sekunder kvar och sen avgjorde Skellefteå i förlängningen.
Förlängningar är lite chansartade med spel tre mot tre.
– Nja, det gäller ju att slå sin kille och det lyckades de med den här gången. Samma kille på ungefär samma sätt, konstaterar Wikstrand efter Emil Djuses avgörande mål.
En ren kopia på det avgörande målet i förlängningen mot Skellefteå i september.

Det var många viktiga kuggar som saknades i FBK ikväll. Markus Svensson, Ilari Melart, Sebastian Erixon, Per Åslund, Fabian Zetterlund, Gustav Rydahl och Alexander Johansson var alla borta från spel.
– Inget vi kan skylla på men det är klart att vi saknar de som är borta men jag tycker ändå att de som kom in istället gjorde det väldigt bra. Kul att ungtupparna knackar på dörren och visar att de vill vara med, säger FBK-kaptenen berömmande om 18-årige Carl Jakobsson och 19-årige Jacob Ringsby.
De spelar med en härlig fart, fin teknik och visar upp en orädd attityd i sitt spel mot rutinerade motståndare.
Ändrade ni något på taktiken när så många är borta?
– Vi kanske spelar lite rakare och enklare än vanligt och när de får spela mot Jocke Lindström och grabbarna blir det lite jobbigt såklart, men jag tycker att de klarade sig väldigt bra.

Wikstrand själv är alltid en bärande spelare i laget och ikväll fick han hela 26 minuters speltid.
– Kul, det är kul att spela mycket, jag tycker om att ta stort ansvar.