Det är kul att vara en skridskokompis!
Publicerad: 2019-11-21
samhälle
Upp emot 400 barn har under hösten blivit Skridskokompisar. Färjestad BK och Länsförsäkringar Värmlands projekt har slagit väl ut, och många som aldrig åkt skridskor har nu fått möjligheten att prova.

Färjestad BK och Länsförsäkringar Värmland vill inspirera barn och unga i rörelse och samtidigt ge dem möjlighet att prova på att åka skridskor i en fantastisk miljö. Därför har vi tillsammans startat projektet "Skridskokompis".

Projektet är tänkt att ge alla värmländska elever i förskoleklass (tidigare kallat "nollan") upp till årskurs 3 möjlighet att komma till Löfbergs Arena under cirka två timmar och under lättsamma former testa på att åka skridskor.
Målsättningen är att aktiviteten leds av ledare/eller spelare från Färjestads organisation, men det finns inga garantier att så sker. Varje klass måste ha minst en ombytt lärare/vuxen på isen. Aktiviteten är helt inriktad på lek och trivsel utan klubbor.

Kort om värdegrund

Alla är olika och bra på sitt sätt. Vi står för människors lika värde, rättvisa och jämlikhet både på och utanför isen. Sport är en gemenskap där alla ska vara välkomna och respekterade. När barnen drar på sig skridskorna är det inte bara motion och hälsa vi strävar efter att uppnå utan även att visa respekt för varandra och vara en bra kompis. Därför blir det på ett enkelt och begripligt sätt några minuter om hur man uppträder mot varandra i vardagen.

Så anmäler du en plats

Intresseanmälan sker på mejl till [email protected].
Glöm inte önskemål om vilken dag ni vill komma och skriv även telefonnummer till klassens/skolans kontaktperson i det här ärendet.

Bra att veta

"Skridskokompis" genomförs i Löfbergs Arena från mitten av september till slutet av februari 2020 på eftermiddagar. Transport till och från arenan står skolorna för. För de barn som av olika anledningar inte har möjlighet att testa skridskoåkning och förse sig med den utrustning som krävs kommer det finnas både skridskor, hjälmar och annan utrustning att låna. Observera att inga klubbor är tillåtna.

Tryggheten på och utanför isen är oerhört viktig för oss. Personalen på skolorna ansvarar själva för att eleverna täcks av relevant försäkring. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta din rektor/kommun eller annan för uppgiften lämplig person inom din organisation.
{!A}