Forsbacka Karlsson fortsätter att göra mål
Publicerad: 2021-02-25
Eftersnack
Efter 36 mållösa matcher i Växjö och Färjestad kom första målet för säsongen mot Linköping. Nu har det blivit mål i de tre senaste matcherna mot HV71, Rögle och Leksand.
– Det har studsat rätt de senaste matcherna, riktigt roligt, säger en formstegrad Jakob Forsbacka Karlsson.

Färjestad inledde svagt hemma mot Leksand.
– Vi var inte riktigt med från start, de kommer ut väldigt hårt, kommer från ett par bra matcher så de har lite självförtroende, säger Jakob Forsbacka Karlsson.
0-2 blev 1-2 då Victor Ejdsell reducerade tolv sekunder före paus. ### Viktigt mål? – Ja, abslout, jätteviktigt, säger "JFK".
Trots ett tidigt 1-3 i baken i andra perioden kom Färjestad tillbaka, och det med besked.
– Vi lyckas jobba oss tillbaks och jag tycker att vi tar över, helt enkelt jobbar ner dem, säger FBK-centern.
– Vi får ett mål i powerplay av Jesse (Virtanen), riktigt snyggt, som får igång oss lite grann.
Efter Virtanens 2-3-reducering var det FBK för nästan hela slanten. Jacob Nilsson krigade in 3-3 i en rörig situation vid Leksandsmålet i trettonde minuten.
Efter en ny, rörig situation kom även 4-3, med "JFK" som målskytt.

Ett nytt krigarmål?

– Pucken studsade ut där och jag tycker att vid hade haft ett par lägen tidigare, riktigt kul att vår lina fick lite utdelning, säger han.
Han spelar med formstarke Olle Lycksell och Carl Jakobsson och det är en kedja med otrolig fart och puckskicklighet.

Ni verkar ha roligt ihop där ute?

– Jomen jag tycker det, vi spelar för varandra, får igång varandra på ett bra sätt med lite fina passningar. Framför allt får vi igång benen på varandra, tycker 24-åringen.
– När man får igång ett sånt här spel så blir det roligt att spela hockey.

När han kom från Växjö hade han 26 mållösa matcher bakom sig med smålandslaget denna säsongen. I ett formsvagt FBK hade han ytterligare 10 mållösa matcher innan första målet kom. På slutet har både Jakob och laget tänt till på alla cylindrar, "JFK" har gjort fyra mål senaste sex matcherna, mål i alla de tre senaste. – Det har studsat rätt de senaste matcherna, riktigt roligt, säger han ödmjukt.

FBK har spelat bra som lag med många vinster på slutet.

– Framför allt har vi visat att vi kan vinna på flera olika sätt. Vi hade en match där vi tappade en ledning men lyckades vinna i alla fall (HV71). Vi hade en match där vi höll borta ett riktigt bra lag (serieledande Rögle) och nu har vi en match där vi kommer tillbaks (Leksand). Bådar gott för resten av säsongen och förhoppningsvis ett slutspel, säger han.

Vad säger du om tabellläget, 5 poäng upp till en sjätteplats i tabellen med 8 omgångar kvar att spela?

– Klart att man slänger ett öga på tabellen men man kan inte påverka allt. Men framför allt gäller det att fokusera på träningarna och matcherna. Försöka plocka så många poäng som möjligt och få med sig ett bra spel in till ett slutspel.