Gustav Rydahl blir lagkapten
Publicerad: 2020-08-06
Lagbygget
Det blir en Karlstadpôjk som får ett C på bröstet. Gustav Rydahl presenterades som lagkapten vid lagets samling i morse.

– Det är en ära, och jag kommer att bära klubbmärket och mitt C med oerhörd stolthet, säger vår nye lagkapten.

Spekulationerna har varit många om vem som skulle få ett C på bröstet. Nu är det färdigspekulerat. Vår lagkapten för säsongen 20/21 heter Gustav Rydahl.
– Jag är jättestolt över utnämningen och kommer att göra allt för att leva upp till förväntningarna, säger han.

Varför tror du att just du får uppdraget?

– Jag tror det är för det sätt jag är på som spelare och människa. Jag gillar att ta täten både i träning och i match. Jag kommer inte att ändra något i mitt sätt att vara, men jag vet att jag i rollen har mycket att lära. Men det finns många ledare i det här laget så jag kommer att få bra hjälp. Vi jobbar alla mot samma mål, säger Rydahl.

Tränare Johan Pennerborn är trygg i beslutet om var bokstäverna skulle vara.
– I de här besluten för vi dialog, vrider och vänder på alla stenar vi kan. Vi gör alltid det som är bäst för Färjestad BK i allt vi gör. Där har då valet fallit på de här personerna. Vi är trygga i detta.

Vad är det som gör Gustav till lagkapten?

– Hans förmåga att driva sig själv och sina lagkamrater. Sen är det som alltid, när man utser en ny kapten, en roll att växa in i. Vi har gjort det tidigare säsonger och vi gör det igen. De som är runt omkring Gustav kommer att ge honom god support, vilket även vi ledare kommer att göra. Vi är alla kaptener på vårt eget sätt och alla har ett ansvar, säger Pennerborn.