Carl Jakobsson: – Vi tror på oss själva!
Publicerad: 2019-11-21
Eftersnack
FBK var stukat efter storförlusten mot Frölunda i tisdags men gjorde en grymt stark insats när man vann borta mot Rögle. En av de bästa i FBK var Carl Jakobsson som också satte matchvinnande 4-1-pucken när FBK vann med 4-3.
– Ett skönt mål, det blev ganska tyst i arenan, ler 19-åringen.

Oj, vilken revansch Färjestad tog på sig själva i bortamatchen mot Rögle, det tveksamma spelet från storförlusten i tisdags mot Frölunda var som bortblåst. Nu var det kompakt defensiv och blixtrande offensiv, såsom vi sett laget tidigare i höst. Det hårda jobbet gav resultat, seger med 4-3.
En skön studs tillbaka?
– Ja, verkligen, det var riktigt skönt, säger Carl Jakobsson som var en av lagets bästa ikväll.
Vad sa ni inför matchen, Rögle är erkänt svårspelade i Ängelholm?
– Vi har haft nästan två dagar då vi pratat om vad som hände i tisdags och vad vi skulle göra ikväll, vi skulle komma ut mycket bättre, säger Carl.
– Vi vet ju att de (Rögle) alltid kommer ut hårt hemma.

FBK inledde bra och även om Rögle hade lite mer puck hade Karlstadslaget med 2-1 efter första perioden.
– I andra perioden är vi riktigt bra och hade många långa anfall, en av de bästa andraperioderna vi gjort i höst, tycker jag, säger Carl.
Man kan bara hålla med, FBK tryckte ner hemmalaget i egen zon och gick upp till en 4-1-ledning. Fjärde målet gjorde Carl själv.
Berätta om målet.
– Det var "Åsa" (Per Åslund) som chippade fram pucken till mig, jag såg Lukas (Ekeståhl-Jonsson) på vänsterkanten och spelade pucken. Jag gjorde mig ren i mitten och passet kom perfekt från Lukas, jag försökte bara att träffa mål, en turträff, säger 19-åringen.
Nja, det var onödigt blygsamt sagt av FBK-junioren, hans avslut var kliniskt och pucken satt stenhårt uppe i nättaket.
– Ett skönt mål, det blev ganska tyst i arenan, ler han.
Målet visade sig matchagörande då Rögle reducerade två gånger i sista perioden.
Det blev spännande på slutet?
– Ja, men jag tycker att vi hade ganska bra kontroll ändå, vi visade att vi tror på oss själva.

Färjestad hade kastat om i alla fyra formationerna och Carl spelade med centern Johan Ryno och Per Åslund ikväll.
– Johan är en fantastisk passningsläggare och"Åsa" har bra fart, jag tycker att det funkade bra.

Carl gjorde en mycket bra match vilket gav resultat, han fick väldigt stort förtroende från tränarna. Han hade tredje mest istid i FBK av alla forwards, 16:05.
Har du spelat så mycket nån gång tidigare i FBK?
– Nja, nån gång har jag varit uppe på 16 minuter tidigare, säger han.
– Men visst kändes det bra idag.

Vad säger du om din egen säsong så här långt?
– Det började väl lite sisådär, fick ofta komma in med tekningar i egen zon och försöka lyfta upp spelet, säger han.
– Men senaste tio matcherna har det gått bra.
Kan man säga att du växt in i SHL-kostymen på allvar?
– Ja, det kan du skriva, skrattar han.