Adam Werners 3:e nolla
Publicerad: 2019-02-23
Eftersnack
Färjestad hade stora problem med Timrå men vann till slut med 1-0 i förlängningen. Adam Werner gjorde en ny kanonmatch och höll säsongens tredje nolla.
– En svår match att komma in till efter så många vinster och lite extra bonus att hålla nollan, säger han.

– Skönt, en bra lördag, säger FBK-målvakten Adam Werner efter 1-0-segern i förlängningen mot Timrå.
– En svår match att komma in till efter så många vinster.

Att leda serien efter sex raka fullpoängare och möta tabelljumbon är inte så lätt som man tror, Färjestad har dessutom haft problem med Timrå hela säsongen. Timrå vann första mötet på hemmapalan med 1-0 och FBK vann sen hemma med 2-1 efter att ha vänt ett underläge. Match två i Timrå slutade förvisso med 1-4-seger för Karlstadslaget men där var Timrå det bättre laget i två perioder, FBK avgjorde i tredje och satte sista målet i tom bur.
– Timrå är luriga och spelar tight bakåt och vi får ha bra tålamod men vi lyckas vinna idag, säger Werner.
– De spelar lite mer defensivt och hade bra målvaktsspel, visst, de ligger därnere men det är svårt i varje match.
I dagens match hade FBK hand om spelet men Timrå var långt ifrån ofarliga.
– Vi hade rätt bra koll på det även om de hade några perioder, annars är det stabilt, tycker FBK-keepern.
Timrå hade ett stolpskott i första perioden och ett par frilägen senare under matchen.
– Det blir lite så när vi försöker hitta igenom, då blir det såna lägen för dem, konstaterar han.

Werner såg sådär härligt stabil ut mellan stolparna, spelade med pondus och inget kladd med varken pucken eller returerna.
Hur kände du det idag?
– Det kändes bra, jag fick en bra match senast och det kändes bra idag igen.
Ni målvakter brukar inte skryta med att hålla nollan men visst är det lite speciellt, ni kan ju inte göra det bättre?
– Såklart det är speciellt att hålla nollan, en liten extra bonus, men fortfarande det är viktigast att vinna och man brukar vinna om man håller nollan, ler 21-åringen som nu ligger trea i SHL´s målvaktsliga när det handlar om räddningsprocent (92,55 %).
En fantastisk siffra för en SHL-debutant.
En svår match där du stundtals inte hade så mycket att göra?
– Ja, man måste koppla på på ett annat sätt, stå och snacka lite med sig själv, vara aktiv och stoppa puckar bakom mål, förklarar han.
– Jag har funnit mitt sätt att hålla igång, alla målvakter har sina småsaker för sig.

Webredakt Hans-Göran Bäckström