Premiärförlust uppe i Luleå
Publicerad: 2020-09-19
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 4-2 (2-0, 1-0, 1-2). Luleå startade bäst och gick upp till en 3-0-ledning i andra perioden. I tredje kom ett fulladdat FBK ut och pressade Luleå, reducerade till 3-2 men fick 4-2-målet i baken i tom kasse när man gick för kvittering.

Första perioden

Efter en jämn inledning tog Luleå sakta men säkert över spelmässigt. 1-0 kom efter knappt fyra minuter då Victor Berglunds backskott styrdes upp i nättaket via FBK-klubba, otagbart för Arvid Holm i FBK-målet.
Luleå var aggressivare och snabbare i sitt spel och FBK tilläts inte hålla i pucken några längre perioder.
Det dröjde till sjuttonde minuten då Jesse Virtanen fick FBK bästa målchans i perioden men Rautio i hemmamålet räddade.
Istället kom 2-0 för Luleå o numerärt överläge. Holm räddade första skottet men Niklas Olausson kunde enkelt stöta in returen.

Andra perioden

FBK fick inleda med spel fyra mot fem och när man drog på sig en ny tvåa kom 3-0 för Luleå i spel fem mot tre. Petter Emanuelsson fick ladda och pucken smet in mellan plock och benskydd på FBK-målvakten.
FBK fick också spela fem mot tre men bara i 16 sekunder och Luleå klarade ut sina utvisningar.
Efter halva matchen började FBK tävla på Luleås nivå och skotten vändes från 8-2 i perioden till 8-10 men man fick inte in pucken. Bl a åkte sig Joakim Nygård halvfri, passade bak till Gustav Rydahl men Rautio räddade starkt.
Luleå tog tillbaka kommandot och nu var det Holms storspel i kassen som räddade FBK. Hans sidledsräddning på Emanuelssons skott på bortre var högklassig.

Tredje perioden

FBK inledde väldigt piggt, man hade liksom inget att förlora. Mer fart, bättre kampvilja och snabbare spel gällde och mer puck i anfallszonen för de grön/vita.
Efter 8:54 kom den välförtjänta utdelningen då Daniel Viksten skickade in pucken mot målet och pucken hamnade i nät via hemmaskridsko.
Med 7:48 kvar fick FBK ett powerplay men man fick inte till det.
Men 3-2-reduceringen kom ändå när Oskar Bäck åkte upp med pucken och flippassade över till Albert Johansson som sköt direkt. Läckert!
FBK tog timeout med 3:10 kvar och plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Men det straffade sig snabbt då Karl Fabricius skickade in 4-2 i tom kasse.
Gästerna fick chansen med sex spelare mot fyra på slutet men fick inte till de farliga målchanserna.